D 2004

Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti

ŠIBOR, Jiří and Hana CÍDLOVÁ

Basic information

Original name

Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti

Name in Czech

Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti

Name (in English)

Paper, Small Wooden Sticks, Plasticine as Materials Supporting Space Imagination

Authors

ŠIBOR, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana CÍDLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. 5 pp. 2004

Publisher

Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/04:00030968

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-210-3612-5

Keywords in English

Stereochemistry; Models; Modeling; Space imagination; Didactics of chemistry.
Změněno: 11/4/2011 18:08, doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.

Abstract

V originále

Člověk, již záhy po svém narození, začne chápat svět kolem sebe jako trojrozměrný. Svými psychosomatickými předpoklady, které jsou u každého jednoho jedince různě vyvinuté, to zvládá hůře či lépe. Pro správné pochopení struktury a chování molekul je nutností, aby i tyto viděl jako tělesa a nikoli jako planární útvary, k čemuž (snad s výjimkou možností e-learning) je bezděčně veden (tabule, učebnice, ...). Přestože existují modely, které jsou více či méně při výuce chemie využívány, nebývá na základních a středních školách obvykle možnost, aby je mohli používat všichni žáci a stále (třeba při domácí přípravě). Papír, špejle a plastelína mohou být finančně nenáročným materiálem, který umožní rozvíjet prostorovou představivost a tím také chápat trojrozměrnost molekul a jejich změn, velmi dobře. Lze jich použít k modelování struktury atomů, molekul a změn, kterým podléhají během chemických reakcí. Výhodou je, že každý žák má možnost tvořivě a nenásilně (tváří se jako hra) brouzdat v oblasti života, jež je pro něj pouhým okem nepostřehnutelný, a utvořit si náležitou představu o jeho jednoduchosti i složitosti.

In English

To understand structure and properties of molecules, it is necessary to be able tu view them as three-dimensional objects and not only as planar pictures. The materials mentioned in the name of this article can be used instead of expensive model-brick-boxes.