C 2004

Dítě a jeho rodina

LACINOVÁ, Lenka and Radka MICHALČÁKOVÁ

Basic information

Original name

Dítě a jeho rodina

Name (in English)

Child and its family

Authors

LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor) and Radka MICHALČÁKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vydání. Brno, Smékal, V., Lacinová, L., Kukla, L. (Eds.). Dítě na prahu dospívání, p. 151-159, 9 pp. Psychologie, 2004

Publisher

Barrister and Principal

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/04:00011112

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

8086598845

Keywords in English

child;family;ELSPAC

Tags

Reviewed
Změněno: 17/6/2009 09:20, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku vycházíme z informací získaných z rozhovorů s jedenáctiletými dětmi, které od března do června 2003 absolvovaly individuální psychologické vyšetření v rámci mezinárodní longitudinální studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). V posteru prezentujeme výpovědi dětí týkající se jejich pohledu na podobu rodinného života. Důraz je kladen nejen na samotnou deskripci rodinného soužití, ale také na subjektivní hodnocení a postoj dítěte k uvedeným skutečnostem. Sledovány jsou rovněž dětská přání a návrhy na případné změny, které jsou z dětského pohledu žádoucí pro uspokojivější rodinný život. Pozornost je věnována např. činnostem jednotlivých členů rodiny, podobě společně tráveného času rodičů s dětmi a komunikaci v rodině.

In English

The chapter is based on data collected from March to June 2003 through interviews with the 11-year-olds. The interviews were a part of the individual psychological examinations conducted within the European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). The poster presents the childrens statements about how they perceive their family life. The focus is not only on the description of family life but also on the childs subjective evaluation and attitude towards the perceived facts. We also asked about their wishes, proposals for necessary changes, from the childs perspective, more satisfying family life. Further areas covered were: activities of individual family members, how time is spent together, communication in the family, etc.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts