Detailed Information on Publication Record
2004
Dítě a jeho rodina
LACINOVÁ, Lenka and Radka MICHALČÁKOVÁBasic information
Original name
Dítě a jeho rodina
Name (in English)
Child and its family
Authors
LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor) and Radka MICHALČÁKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vydání. Brno, Smékal, V., Lacinová, L., Kukla, L. (Eds.). Dítě na prahu dospívání, p. 151-159, 9 pp. Psychologie, 2004
Publisher
Barrister and Principal
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/04:00011112
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
8086598845
Keywords in English
child;family;ELSPAC
Tags
Reviewed
Změněno: 17/6/2009 09:20, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
V originále
V příspěvku vycházíme z informací získaných z rozhovorů s jedenáctiletými dětmi, které od března do června 2003 absolvovaly individuální psychologické vyšetření v rámci mezinárodní longitudinální studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). V posteru prezentujeme výpovědi dětí týkající se jejich pohledu na podobu rodinného života. Důraz je kladen nejen na samotnou deskripci rodinného soužití, ale také na subjektivní hodnocení a postoj dítěte k uvedeným skutečnostem. Sledovány jsou rovněž dětská přání a návrhy na případné změny, které jsou z dětského pohledu žádoucí pro uspokojivější rodinný život. Pozornost je věnována např. činnostem jednotlivých členů rodiny, podobě společně tráveného času rodičů s dětmi a komunikaci v rodině.
In English
The chapter is based on data collected from March to June 2003 through interviews with the 11-year-olds. The interviews were a part of the individual psychological examinations conducted within the European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). The poster presents the childrens statements about how they perceive their family life. The focus is not only on the description of family life but also on the childs subjective evaluation and attitude towards the perceived facts. We also asked about their wishes, proposals for necessary changes, from the childs perspective, more satisfying family life. Further areas covered were: activities of individual family members, how time is spent together, communication in the family, etc.
Links
LN00A023, research and development project |
|