POLEDŇOVÁ, Ivana. Percepce kauzality u dětí (The childrens perception of causality). In Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech. 1st ed. Brno: Barrister and Principal, 2005, p. 254-257. 1. vyd. ISBN 80-210-3804-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Percepce kauzality u dětí
Name (in English) The childrens perception of causality
Authors POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, p. 254-257, 4 pp. 1. vyd. 2005.
Publisher Barrister and Principal
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00013763
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-210-3804-7
Keywords in English causality; children
Tags causality, children
Changed by Changed by: PhDr. Ivana Poledňová, CSc., učo 1162. Changed: 30/6/2009 10:29.
Abstract
Výzkum vychází z moderních teorií výkonové motivace, které propojují s kauzální analýzou ty činnosti, jejichž hodnotícími kritérii jsou úspěch a neúspěch. Přisuzování příčin úspěchu, resp. neúspěchu jednotlivým dispozičním a situačním faktorům se vyvíjí s věkem – v mladším školním věku děti nedovedou využívat tu klasifikaci příčin, z níž vycházejí dospělí, což souvisí s vývojem jejich kognitivních struktur. Výzkum byl realizován u žáků základních škol – cílem bylo zjistit, jaká je percepce kauzality v souvislosti se školním úspěchem, resp. neúspěchem. Žáci vybraní do výzkumu využili ke svým odpovědím bipolární škály čtyř kauzálních faktorů (schopnosti, úsilí, obtížnost úkolu, náhoda), příp. volně uváděli další podle nich relevantní faktory ovlivňující úspěšnost/neúspěšnost. Získaná data byla analyzována zvlášť pro prospívající a neprospívající žáky.
Abstract (in English)
The research is based on recent theories of achievement motivation; by means of causal analysis, they interrelate activities evaluated in terms of success and failure. The study was conducted on a sample of 13-year-old pupils of basic schools. The aim of the study was to explore how the situational/dispositional attribution of school achievement/failure differs from the attribution in non-academic achievement situation. Bipolar scales for four causal factors were used (skills, effort, task difficulty, luck); the data was analyzed separately (a) for pupils with good school results and for pupils with poor school results; and separately (b) for pupils successful and unsuccessful in the achievement situation.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 22/6/2024 10:20