D 2005

Ke koncepci elektronické podpory výuky v akademickém prostředí

RAMBOUSEK, Jiří, Tamara VÁŇOVÁ and Daniel MIKŠÍK

Basic information

Original name

Ke koncepci elektronické podpory výuky v akademickém prostředí

Name in Czech

Ke koncepci elektronické podpory výuky v akademickém prostředí

Name (in English)

On the conception of e-learning in the academic environment

Authors

RAMBOUSEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor), Tamara VÁŇOVÁ (203 Czech Republic) and Daniel MIKŠÍK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Sborník 2. ročníku konference o elektornické podpoře výuky SCO 2005, p. 237-242, 6 pp. 2005

Publisher

Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00030988

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-3699-0

Keywords in English

e-learning; virtual learning environment; university education

Tags

Reviewed
Změněno: 21/6/2007 19:10, Ing. Mgr. Jiří Rambousek, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se věnuje některým specifickým problémům e-learningu ve vysokém školství. Mimo jiné si všímá nutnosti získat pro přípravu a provoz e-kurzů vyučující s nejvyšší akademickou kvalifikací a zmiňuje význam institucionální podpory. Zdůrazňuje otevený charakter univerzitního studia, jenž by se měl odrážet také v otevřené povaze kurzů, či spíše virtuálního výukového prostředí. Kurzy by neměly poskytovat omezený předepsaný studijní materiál, nýbrž otevřený prostor s přístupem k širším znalostem a souvislostem dané problematiky. To vyžaduje, aby součástí tohoto prostředí byly vedle kurzů také elektronické katalogy, knihovny a dokumentové servery.

In English

The paper discusses some specific problems of e-learning in the context of higher education. It discusses, among other issues, the inclusion of highly qualified teachers in the process of creating courses and e-tutoring, and the need for intitutional support. The open nature of university education is stressed. This nature should be reflected in a virtual learning environment that offers access not to a limited scope of prescribed study material but rather to an open space of knowledge in the field. E-courses should therefore be, among other features, closely connected to electronic resources such as catalogues, e-libraries and document servers.