J 2002

Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich

DYTRT, Petr

Basic information

Original name

Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich

Name in Czech

První upozornění, čili incipit románu Le Méridien de Greenwich

Name (in English)

The first warning or the incipit of Le Méridien de Greenwich

Authors

DYTRT, Petr (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Etudes Romanes de Brno, Brno. Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2002, 0231-7532

Other information

Language

French

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/02:00019875

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Jean Echenoz; incipit; l'effet du réel; l'ere du soupçon; Nathalie Sarraute; Roland Barthes; Milan Kundera; metafiction

Tags

incipit, Jean Echenoz, l'effet du réel, l'ere du soupçon, metafiction, Milan Kundera, Nathalie Sarraute, Roland Barthes
Změněno: 13/7/2005 12:54, doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

Innombrables sont les auteurs qui soulignent l'importance des premieres phrases par lesquelles le lecteur entre dans la matiere romanesque et par lesquelles il s'engage dans le jeu que la fiction lui offre. Ainsi, l'observation des premieres lignes du premier roman de Jean Echenoz essaie de montrer a quel point ce lieu stratégique du texte anticipe l'un des aspects du romanesque échenozien sous forme de jeu désinvolte avec certains themes de prédilections de la critique littéraire moderne tels que l'illusion référentielle, la mise en cause des éléments traditionnels du roman, le réalisme, les jeux avec la perspective narrative, etc.

In Czech

Nesčetné množství autorů již mnohokrát podtrhlo význam několika prvních vět, prostřednictvím nichž vstupuje čtenář do světa fikce a díky nimž je vtažen do hry, kterou text románu rozehrává. Tak lze při bližším pozorování tohoto strategického místa v prvním románě Jeana Échenoze vystopovat náznaky jistých aspektů psaní, jež budou později rozvíjeny v podobě nenucené hry s tématy, jež si oblíbila francouzská moderní literární kritika. Jde především o pojmy jako zdání mimotextové reference, zpochybnění tradičních součástí románového vyprávění, pojem realismu či hra s narativní perspektivou.

Links

GA405/01/1264, research and development project
Name: Slovník francouzsky píšících autorů
Investor: Czech Science Foundation, Dictionary of French Speaking Writers
Displayed: 9/11/2024 01:28