DYTRT, Petr. Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich (The first warning or the incipit of Le Méridien de Greenwich). Etudes Romanes de Brno. Brno.: Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2002, L 23, No 1, p. 89-97. ISSN 0231-7532.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich
Name in Czech První upozornění, čili incipit románu Le Méridien de Greenwich
Name (in English) The first warning or the incipit of Le Méridien de Greenwich
Authors DYTRT, Petr (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Etudes Romanes de Brno, Brno. Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2002, 0231-7532.
Other information
Original language French
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/02:00019875
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Jean Echenoz; incipit; l'effet du réel; l'ere du soupçon; Nathalie Sarraute; Roland Barthes; Milan Kundera; metafiction
Tags incipit, Jean Echenoz, l'effet du réel, l'ere du soupçon, metafiction, Milan Kundera, Nathalie Sarraute, Roland Barthes
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D., učo 9714. Changed: 13/7/2005 12:54.
Abstract
Innombrables sont les auteurs qui soulignent l'importance des premieres phrases par lesquelles le lecteur entre dans la matiere romanesque et par lesquelles il s'engage dans le jeu que la fiction lui offre. Ainsi, l'observation des premieres lignes du premier roman de Jean Echenoz essaie de montrer a quel point ce lieu stratégique du texte anticipe l'un des aspects du romanesque échenozien sous forme de jeu désinvolte avec certains themes de prédilections de la critique littéraire moderne tels que l'illusion référentielle, la mise en cause des éléments traditionnels du roman, le réalisme, les jeux avec la perspective narrative, etc.
Abstract (in Czech)
Nesčetné množství autorů již mnohokrát podtrhlo význam několika prvních vět, prostřednictvím nichž vstupuje čtenář do světa fikce a díky nimž je vtažen do hry, kterou text románu rozehrává. Tak lze při bližším pozorování tohoto strategického místa v prvním románě Jeana Échenoze vystopovat náznaky jistých aspektů psaní, jež budou později rozvíjeny v podobě nenucené hry s tématy, jež si oblíbila francouzská moderní literární kritika. Jde především o pojmy jako zdání mimotextové reference, zpochybnění tradičních součástí románového vyprávění, pojem realismu či hra s narativní perspektivou.
Abstract (in English)
Many authors haves accentuated the importance of the incipit.
Links
GA405/01/1264, research and development projectName: Slovník francouzsky píšících autorů
Investor: Czech Science Foundation, Dictionary of French Speaking Writers
PrintDisplayed: 23/8/2024 13:16