Detailed Information on Publication Record
2005
Muzejní pedagogika - ke genezi a trendům
JŮVA, VladimírBasic information
Original name
Muzejní pedagogika - ke genezi a trendům
Name (in English)
Museum Education - Origins and Trends
Authors
JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2005, 1335-1982
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/05:00031045
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords in English
education; museum; museum education;
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 23/2/2007 14:21, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Příspěvek přibližuje počátky muzejní pedagogiky v rámci teoretických reflexí edukační funkce muzea od 16. století. Dále se zabývá konstituováním muzejní pedagogiky jako moderní vědy, jež spadá do poslední třetiny minulého století a souvisí se systematickým výzkumem, s publikováním teoretických muzejně pedagogických textů a s oborovým zakotvením ve vědeckých ústavech a v terciárním vzdělávání. Závěr příspěvku charakterizuje aktuální trendy a koncepce muzejní pedagogiky, jež jsou především determinovány pedagogickými, muzeologickými, psychologickými a komunikačními teoretickými východisky.
In English
The paper describes origins, development and current trends of museum education. This field is defined as theory and practice of education in museums. The first theoretical reflection of museum education traces back in the 16th century. A brief account of modern museum education is provided, which have been blossoming since the last third of the previous century. It was manifested by systematic research, publishing theoretical texts, and work in institutions and in tertiary education. The final part of the paper describes the current state of museum education.