J 2005

Muzejní pedagogika - ke genezi a trendům

JŮVA, Vladimír

Basic information

Original name

Muzejní pedagogika - ke genezi a trendům

Name (in English)

Museum Education - Origins and Trends

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2005, 1335-1982

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/05:00031045

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords in English

education; museum; museum education;

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/2/2007 14:21, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek přibližuje počátky muzejní pedagogiky v rámci teoretických reflexí edukační funkce muzea od 16. století. Dále se zabývá konstituováním muzejní pedagogiky jako moderní vědy, jež spadá do poslední třetiny minulého století a souvisí se systematickým výzkumem, s publikováním teoretických muzejně pedagogických textů a s oborovým zakotvením ve vědeckých ústavech a v terciárním vzdělávání. Závěr příspěvku charakterizuje aktuální trendy a koncepce muzejní pedagogiky, jež jsou především determinovány pedagogickými, muzeologickými, psychologickými a komunikačními teoretickými východisky.

In English

The paper describes origins, development and current trends of museum education. This field is defined as theory and practice of education in museums. The first theoretical reflection of museum education traces back in the 16th century. A brief account of modern museum education is provided, which have been blossoming since the last third of the previous century. It was manifested by systematic research, publishing theoretical texts, and work in institutions and in tertiary education. The final part of the paper describes the current state of museum education.