JELÍNKOVÁ, Jana and Mojmír TYRLÍK. Typologie hodnot u vysokoškolských studentek (Typology of values in female university students). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 87-91. ISBN 978-80-210-4383-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Typologie hodnot u vysokoškolských studentek
Name (in English) Typology of values in female university students
Authors JELÍNKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor) and Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic).
Edition Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, p. 87-91, 5 pp. 2005.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00012560
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-210-4383-1
Keywords in English values; typology; cluster analysis
Tags cluster analysis, Typology, values
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D., učo 90. Changed: 20/6/2008 14:31.
Abstract
V tomto článku se zaměřujeme na odlišnosti v preferenci životních hodnot a na vymezení různých osobnostních typů u mladých žen. Tento příspěvek zpracovává část našeho pilotážního průzkumu. Výzkumný soubor obsahoval 49 vysokoškolských studentek psychologie. Použili jsme dotazník preference hodnot. Identifikovali jsme dva typy, které se liší opačnou preferencí hodnot odkazujících na druhé lidi (rodina, pomoc druhým, práce pro společné dobro) a hodnot zdůrazňujících vlastní já (prestiž, úspěch, pohodlný život). Pro oba typy je charakteristická preference hodnoty poznání.
Abstract (in English)
We concentrate on differences in the rate of preferences of values and on delimitating of different personality types in young women in this article. A part of our pilot study is processed. The research sample consisted of 49 university female students of psychology. We used an inventory of value preference. We identified two types which differ in opposite preference of values referring to other people (family, helping others, working for common good) and values emphasizing the self (status, success, comfortable life). Preference of the value of knowledge was characteristic for both types.
Links
GD403/03/H135, research and development projectName: Analýza psychosociálních charakteristik české populace z aspektu gender
Investor: Czech Science Foundation, An Analysis of Psycho-social Characteristics of the Czech Population from the Aspect of Gender
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 25/4/2024 11:31