D 2005

Typologie hodnot u vysokoškolských studentek

JELÍNKOVÁ, Jana and Mojmír TYRLÍK

Basic information

Original name

Typologie hodnot u vysokoškolských studentek

Name (in English)

Typology of values in female university students

Authors

JELÍNKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor) and Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, p. 87-91, 5 pp. 2005

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00012560

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-4383-1

Keywords in English

values; typology; cluster analysis

Tags

cluster analysis, Typology, values
Změněno: 20/6/2008 14:31, doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

V tomto článku se zaměřujeme na odlišnosti v preferenci životních hodnot a na vymezení různých osobnostních typů u mladých žen. Tento příspěvek zpracovává část našeho pilotážního průzkumu. Výzkumný soubor obsahoval 49 vysokoškolských studentek psychologie. Použili jsme dotazník preference hodnot. Identifikovali jsme dva typy, které se liší opačnou preferencí hodnot odkazujících na druhé lidi (rodina, pomoc druhým, práce pro společné dobro) a hodnot zdůrazňujících vlastní já (prestiž, úspěch, pohodlný život). Pro oba typy je charakteristická preference hodnoty poznání.

In English

We concentrate on differences in the rate of preferences of values and on delimitating of different personality types in young women in this article. A part of our pilot study is processed. The research sample consisted of 49 university female students of psychology. We used an inventory of value preference. We identified two types which differ in opposite preference of values referring to other people (family, helping others, working for common good) and values emphasizing the self (status, success, comfortable life). Preference of the value of knowledge was characteristic for both types.

Links

GD403/03/H135, research and development project
Name: Analýza psychosociálních charakteristik české populace z aspektu gender
Investor: Czech Science Foundation, An Analysis of Psycho-social Characteristics of the Czech Population from the Aspect of Gender
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
Displayed: 11/11/2024 03:23