Detailed Information on Publication Record
2005
Typologie hodnot u vysokoškolských studentek
JELÍNKOVÁ, Jana and Mojmír TYRLÍKBasic information
Original name
Typologie hodnot u vysokoškolských studentek
Name (in English)
Typology of values in female university students
Authors
JELÍNKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor) and Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic)
Edition
Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, p. 87-91, 5 pp. 2005
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00012560
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-210-4383-1
Keywords in English
values; typology; cluster analysis
Tags
Změněno: 20/6/2008 14:31, doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
V originále
V tomto článku se zaměřujeme na odlišnosti v preferenci životních hodnot a na vymezení různých osobnostních typů u mladých žen. Tento příspěvek zpracovává část našeho pilotážního průzkumu. Výzkumný soubor obsahoval 49 vysokoškolských studentek psychologie. Použili jsme dotazník preference hodnot. Identifikovali jsme dva typy, které se liší opačnou preferencí hodnot odkazujících na druhé lidi (rodina, pomoc druhým, práce pro společné dobro) a hodnot zdůrazňujících vlastní já (prestiž, úspěch, pohodlný život). Pro oba typy je charakteristická preference hodnoty poznání.
In English
We concentrate on differences in the rate of preferences of values and on delimitating of different personality types in young women in this article. A part of our pilot study is processed. The research sample consisted of 49 university female students of psychology. We used an inventory of value preference. We identified two types which differ in opposite preference of values referring to other people (family, helping others, working for common good) and values emphasizing the self (status, success, comfortable life). Preference of the value of knowledge was characteristic for both types.
Links
GD403/03/H135, research and development project |
| ||
MSM0021622406, plan (intention) |
|