ŠAFÁŘOVÁ, Michela a Jan ŠIRŮČEK. Sociometric Position of Czech Seventh Graders with Risk-Taking Behaviour. In 27th International School Psychology Colloquium 2005. 2005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sociometric Position of Czech Seventh Graders with Risk-Taking Behaviour
Název česky Sociometrická pozice a rizikové chování u žáků sedmých tříd českých základních škol
Autoři ŠAFÁŘOVÁ, Michela (203 Česká republika, garant) a Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika).
Vydání 27th International School Psychology Colloquium 2005, 2005.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Řecko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/05:00013855
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky sociometrie; risk-taking behaviour; school psychology
Štítky risk-taking behaviour, school psychology, sociometrie
Změnil Změnil: Mgr. Jan Širůček, Ph.D., učo 13410. Změněno: 31. 3. 2010 11:37.
Anotace
For youth, good relationships with peers can provide a base for the quality of psychological, social, and health. The quality of these relationships is one of the important factors which influence risk-taking behaviour. We examined the associations between sociometric position and risk-taking behaviour. We tested whether social position (the peer acceptance and the level of influence that children have on the peer group in the classroom) is linked with risk-taking behaviour. 1 195 seventh graders (age from 12 to 14 years) completed a risk behaviour questionnaire and sociometric questionnaire. Results indicate that peers less accept children with risk-taking behaviour than children with no risk-taking behaviour. Unexpected finding is that there are no relations between level of influence on peer group and risk-taking behaviour. We conclude with possible applications of these results for preventive interventions to reduce risk-taking behaviour.
Anotace česky
For youth, good relationships with peers can provide a base for the quality of psychological, social, and health. The quality of these relationships is one of the important factors which influence risk-taking behaviour. We examined the associations between sociometric position and risk-taking behaviour. We tested whether social position (the peer acceptance and the level of influence that children have on the peer group in the classroom) is linked with risk-taking behaviour. 1 195 seventh graders (age from 12 to 14 years) completed a risk behaviour questionnaire and sociometric questionnaire. Results indicate that peers less accept children with risk-taking behaviour than children with no risk-taking behaviour. Unexpected finding is that there are no relations between level of influence on peer group and risk-taking behaviour. We conclude with possible applications of these results for preventive interventions to reduce risk-taking behaviour.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 15:54