D 2004

Primary Drug Prevention at the Second Level of Elementary Schools

KACHLÍK, Petr and Halina MATĚJOVÁ

Basic information

Original name

Primary Drug Prevention at the Second Level of Elementary Schools

Name in Czech

Primární protidrogová prevence na druhém stupni základní školy

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Halina MATĚJOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Teachers and Health 6. A Collection from International Conference Teachers and Health. p. 529-541, 13 pp. 2004

Publisher

PAIDO

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14410/04:00021364

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7315-093-X

UT WoS

000264734800039

Keywords (in Czech)

návykové látky; intervence; peer-program; pilotní studie; kohorta; prevence; škola; žáci

Keywords in English

habit-forming substances; intervention; peer-programme; pilot study; kohort; prevention; school; pupils

Tags

habit-forming substances, intervention, kohort, peer-programme, pilot study, prevention, Pupils, school

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/6/2009 17:44, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ

V originále

In the years 2000-2002 was done a pilot cohort study among 300 pupils from 10 elementary schools. Children were observed from 7th to 9th class. The whole project was divided in 3 parts: first about all informations about habit-forming substantions, their risk, abuse and dependency, used peer-elemets of work. Second part was addressed to advertising, assertiveness, methods of rejection, third part was dedicated to specific primary prevention and drug scene in the Czech Republic, it summarized attitudes and skills, that could be acquired. The materials to the project were presented at the website: http://www.ped.muni.cz/wsedu/mu/DDD/DDD.htm. In first 2 year of project running were observed statistically significant differences between children from control group and intervention group. The project is a determinate preventive tool, that can decelerate and delay intensity of social pathologies.

In Czech

V letech 2000-2002 byla provedena pilotní kohortová studie na vzorku téměř 300 dětí z 10 základních škol, sledovaných od 7.do 9. třídy. Celý projekt byl rozdělen na 3 části. První byla věnována obecným informacím o drogách, jejich riziku a vzniku závislosti, nenásilně zaváděla do práce s dětmi vrstevnické prvky, druhá se zabývala reklamou, asertivitou, způsoby odmítání, třetí specifickou prevencí a nejběžnějšími návykovými látkami. Shrnovala a připomínala krátce užitečné dovednosti a postoje, které si během programu měly děti osvojit. Pomocí anonymního dotazníku se 16 otázkami byly mapovány znalosti, názory a postoje žáků k návykovým látkám, jejich rodinné zázemí. Materiály k projektu DDD byly vystaveny na Internetu na adrese http://www.ped.muni.cz/wsedu/mu/DDD/DDD.htm, kde si je mohou všichni zájemci prohlédnout a zdarma stáhnout. Pilotní soubor vykazoval v prvních 2 letech chodu projektu DDD významné rozdíly mezi postoji a znalostmi respondentů ovlivněných programem a dětmi z kontrolního souboru. Lze shrnout, že program DDD představuje určitý preventivní nástroj, kterým lze časově odsunout a snížit intenzitu negativních sociálně patologických jevů (zneužívání návykových látek) na zájmovou populační skupinu. V řadě případů nelze zcela negativní trendy zastavit (rostou u skupiny intervenované i kontrolní), avšak v případě cíleného a včasného preventivního zásahu pomaleji a později.

Links

MSM 144100001, plan (intention)
Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health
Displayed: 17/11/2024 03:17