a 2005

Effect of values on moral dilemma solving and reasoning

DVOŘÁKOVÁ, Jana and Mojmír TYRLÍK

Basic information

Original name

Effect of values on moral dilemma solving and reasoning

Name in Czech

Vliv hodnot na řešení a zdůvodnění morálního dilematu

Authors

DVOŘÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic) and Mojmír TYRLÍK (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

14th General Meeting of the European Association of Experimental Social Psychology, Book of Abstracts, 2005

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00013901

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

moral dilemma; solving; reasoning; values

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2010 09:00, Ing. Alena Raisová

Abstract

V originále

We distinguish between moral dilemma solving i.e. general opinion as agreement or disagreement and moral dilemma reasoning i.e. giving reasons for chosen solution. We suppose that solving can be strongly influenced by values representing "what is important for a specific person". A research sample consisted of 213 Czech adolescents aged 14-19 years. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) and pair comparison of ten life values (Macek, Osecka, 1991, according Schwartz 1987). According our results solution of dilemmas can be from more than a half predicted from general opinion. Values influenced both aspects of moral judgment, e.g. solving as well as reasoning.

In Czech

Rozlišujeme mezi řešením morálního dilematu - tj. obecným názorem jako je souhlas nebo nesouhlas - a zdůvodněním morálního dilematu - tj. uvedením důvodu pro vybrané řešení. Předpokládáme, že řešení může být silně ovlivnno hodnotami, které reprezentují to, "co je důležité pro konkrétního človka". Výzkumný soubor sestával z 213 českých adolescentů ve věku 14-19 let. Použili jsme dotazník morálních dilemat (podle Resta, 1997) a párové srovnání deseti životních hodnot (Macek, Osecka, 1991, podle Schwartze, 1987). Podle našich výsledků může být řešení dilemat z více než poloviny predikováno z obecného názoru. Hodnoty ovlivnily oba aspekty morálního úsudku, tj. řešení stejně jako zdůvodnění.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society