D 2005

Prediktory syndromu vyhoření u učitelů

STRÁNSKÁ, Zdenka and Ivana POLEDŇOVÁ

Basic information

Original name

Prediktory syndromu vyhoření u učitelů

Name in Czech

Prediktory syndromu vyhoření u učitelů

Name (in English)

Burn-out syndrome predictors at teachers

Authors

STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Czech Republic, guarantor) and Ivana POLEDŇOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Olomouc, Vašťáková, J. (Ed.): Pedagogický výzkum: Reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník z XIII. konference ČAPV pořádané Katedrou pedagogiky s celoškolskou působností PedF UP v Olomouci a ČAPV ve dnech 13. a 14. 9. 2005. p. 283-285, 3 pp. 2005

Publisher

Univerzita Palackého

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00013931

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-244-1079-6

Keywords in English

burn-out syndrome; stress; burn-out syndrome predictors; burn-out syndrome symptomes
Změněno: 26/3/2010 17:29, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Abstract

V originále

Ve sdělení prezentujeme výsledky výzkumu zaměřeného na problematiku syndromu vyhoření u učitelů základních a středních škol. Cílem bylo zjistit, jak učitelé percipují syndrom vyhoření a co si pod ním představují. Byla zjišťována celková úroveň jejich náchylnosti ke stresu a syndromu vyhoření, míra zasažení jednotlivých oblastí osobnosti a nejvýznamnější externí faktory, které pravděpodobnost nadměrného stresu a rizika vyhoření zvyšují.

In English

In this report we present the results of a study focused on the problem of burn-out syndrome at teachers of elementary and secondary schools. Our aim was to find out how the teachers perceive the burn-out syndrome and what they conceive of this concept. We explored the overall level of their stress and burn-out syndrome proneness, the degree of its impact on particular personality areas and the most important external factors increasing the probability of excessive stress and the risk of burn-out syndrome.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society