HAJNÁ, Věra and Šárka PORTEŠOVÁ. Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných" (Self-Concept of Gifted Children and "Twice Exceptional Children"). In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 65-75. ISBN 80-210-3717-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"
Name in Czech Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"
Name (in English) Self-Concept of Gifted Children and "Twice Exceptional Children"
Authors HAJNÁ, Věra (203 Czech Republic) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. p. 65-75, 11 pp. 2005.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00012642
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-210-3717-2
Keywords in English Self-Concept; Self-esteem; Giftedness; Double exceptionality
Tags Double exceptionality, giftedness, self-concept, self-esteem
Changed by Changed by: Mgr. Věra Konečná, Ph.D., učo 14655. Changed: 11/10/2005 22:12.
Abstract
Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České republice. Na výzkumu participovaly děti ve věku 7-10 let. Ke screeningu inteligence dětí ve třídách jsme využili Ravenovy barevné progresivní matrice. 37 nadaných dětí (IQ 130) a 6 dvakrát výjimečných dětí bylo srovnáváno v pěti oblastech sebepojetí a celkového sebehodnocení s 59 dětmi kontrolní skupiny (IQ 129). Použili jsme Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové. Zjistili jsme, že nadané děti se lépe hodnotí v oblasti školních dovedností. V dalších oblastech jsme nezjistili žádné statisticky významné rozdíly mezi nadanými a nenadanými dětmi. Dvakrát výjimečné děti se hůře hodnotily v oblasti sociální akceptace než děti nadané. Nadané dívky se hodnotily lépe v oblastech sociální akceptace, chování a fyzického vzhledu než nadaní chlapci. Dívky z kontrolní skupiny se hodnotily lépe pouze v oblasti chování než chlapci z kontrolní skupiny.
Abstract (in English)
The investigation of the gifted childrens self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence of children in the classrooms. 37 gifted children (IQ 130) and 6 twice exceptional children were compared with 59 non-gifted children (IQ 129) on five domains of the self-concept and the global self-worth (we used Harters Self-perception profile for children). We found out that gifted children have better self-concept in the domain of school competence. In the other domains there are no significant differences between gifted and non-gifted children. Twice exceptional children have worse self-concept in the domain of social acceptance than gifted children. Gifted girls described themselves as having a more positive self-concept in the domains of social acceptance, behavioral conduct and physical appearance than did gifted boys. Non-gifted girls have better self-concept only in the domain of behavioral conduct than have non-gifted boys.
Links
GP406/02/D143, research and development projectName: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
Investor: Czech Science Foundation, Sociability and emotionality of intelectually gifted children
PrintDisplayed: 26/5/2024 13:29