D 2005

Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"

HAJNÁ, Věra and Šárka PORTEŠOVÁ

Basic information

Original name

Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"

Name in Czech

Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"

Name (in English)

Self-Concept of Gifted Children and "Twice Exceptional Children"

Authors

HAJNÁ, Věra (203 Czech Republic) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. p. 65-75, 11 pp. 2005

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00012642

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-3717-2

Keywords in English

Self-Concept; Self-esteem; Giftedness; Double exceptionality
Změněno: 11/10/2005 22:12, Mgr. Věra Konečná, Ph.D.

Abstract

V originále

Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České republice. Na výzkumu participovaly děti ve věku 7-10 let. Ke screeningu inteligence dětí ve třídách jsme využili Ravenovy barevné progresivní matrice. 37 nadaných dětí (IQ 130) a 6 dvakrát výjimečných dětí bylo srovnáváno v pěti oblastech sebepojetí a celkového sebehodnocení s 59 dětmi kontrolní skupiny (IQ 129). Použili jsme Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové. Zjistili jsme, že nadané děti se lépe hodnotí v oblasti školních dovedností. V dalších oblastech jsme nezjistili žádné statisticky významné rozdíly mezi nadanými a nenadanými dětmi. Dvakrát výjimečné děti se hůře hodnotily v oblasti sociální akceptace než děti nadané. Nadané dívky se hodnotily lépe v oblastech sociální akceptace, chování a fyzického vzhledu než nadaní chlapci. Dívky z kontrolní skupiny se hodnotily lépe pouze v oblasti chování než chlapci z kontrolní skupiny.

In English

The investigation of the gifted childrens self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence of children in the classrooms. 37 gifted children (IQ 130) and 6 twice exceptional children were compared with 59 non-gifted children (IQ 129) on five domains of the self-concept and the global self-worth (we used Harters Self-perception profile for children). We found out that gifted children have better self-concept in the domain of school competence. In the other domains there are no significant differences between gifted and non-gifted children. Twice exceptional children have worse self-concept in the domain of social acceptance than gifted children. Gifted girls described themselves as having a more positive self-concept in the domains of social acceptance, behavioral conduct and physical appearance than did gifted boys. Non-gifted girls have better self-concept only in the domain of behavioral conduct than have non-gifted boys.

Links

GP406/02/D143, research and development project
Name: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
Investor: Czech Science Foundation, Sociability and emotionality of intelectually gifted children