J 2005

Není pasťák jako pasťák: Sociálně konstruovaná identita mládeže z "preventivně výchovného" zařízení a její důsledky

ČERVENKA, Karel

Basic information

Original name

Není pasťák jako pasťák: Sociálně konstruovaná identita mládeže z "preventivně výchovného" zařízení a její důsledky

Name (in English)

Socially constructed identity of youth from preventive-corrective institution and its effects

Authors

ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Biograf - časopis nejen pro biografickou a reflexivní sociologii, Praha, Virtuální institut, o.p.s, 2005, 1211-5770

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00013965

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

Problem youth; identity; social deviance; labeling approach; primary and secondary deviance

Tags

identity, labeling approach, primary and secondary deviance, problem youth, social deviance

Tags

Reviewed
Změněno: 22/11/2006 17:22, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Tématem textu jsou otázky sociální konstrukce identity a jejích důsledků. Konkrétně jde o identitu "problémové mládeže". Téma je zpracováno na pozadí labeling approach (etiketizační teorie) a studie je založena na kvalitativním výzkumu. Cílem výzkumu byla prezentace zmíněné identity z pohledu "problémové mládeže" samotné. Téma je tak studováno ve třech úrovních. 1) Mechanismy sociální konstrukce deviantních identit, včetně identity "problémová mládež". 2) Identita "problémová mládež" tak, jak je viděna z pozice svých nositelů. 3) Popis některých důsledků, které přisouzení této identity má či může mít pro její nositele.

In English

The article examines the issues of social construction of identity and of its effects, based on the specific identity of "problem youth". The topic is dealt within a framework of labeling theory and it is based on qualitative research. The aim of the research is to represent this identity from the point of view of the "problem youth" themselves. First, the text deals with mechanisms of social constructions of deviant identities, including the identity of "problem youth". Second, the author examines this identity as viewed by the "problem youth". Third, the author describes some of the effects of this identity on the people labeled as "problem youth".

Links

MSM0021622408, plan (intention)
Name: Reprodukce a integrace společnosti (Acronym: IVRIS)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Reproduction and integration of society
Displayed: 14/11/2024 14:00