Detailed Information on Publication Record
2005
Není pasťák jako pasťák: Sociálně konstruovaná identita mládeže z "preventivně výchovného" zařízení a její důsledky
ČERVENKA, KarelBasic information
Original name
Není pasťák jako pasťák: Sociálně konstruovaná identita mládeže z "preventivně výchovného" zařízení a její důsledky
Name (in English)
Socially constructed identity of youth from preventive-corrective institution and its effects
Authors
ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Biograf - časopis nejen pro biografickou a reflexivní sociologii, Praha, Virtuální institut, o.p.s, 2005, 1211-5770
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00013965
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
Problem youth; identity; social deviance; labeling approach; primary and secondary deviance
Tags
Reviewed
Změněno: 22/11/2006 17:22, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
V originále
Tématem textu jsou otázky sociální konstrukce identity a jejích důsledků. Konkrétně jde o identitu "problémové mládeže". Téma je zpracováno na pozadí labeling approach (etiketizační teorie) a studie je založena na kvalitativním výzkumu. Cílem výzkumu byla prezentace zmíněné identity z pohledu "problémové mládeže" samotné. Téma je tak studováno ve třech úrovních. 1) Mechanismy sociální konstrukce deviantních identit, včetně identity "problémová mládež". 2) Identita "problémová mládež" tak, jak je viděna z pozice svých nositelů. 3) Popis některých důsledků, které přisouzení této identity má či může mít pro její nositele.
In English
The article examines the issues of social construction of identity and of its effects, based on the specific identity of "problem youth". The topic is dealt within a framework of labeling theory and it is based on qualitative research. The aim of the research is to represent this identity from the point of view of the "problem youth" themselves. First, the text deals with mechanisms of social constructions of deviant identities, including the identity of "problem youth". Second, the author examines this identity as viewed by the "problem youth". Third, the author describes some of the effects of this identity on the people labeled as "problem youth".
Links
MSM0021622408, plan (intention) |
|