Detailed Information on Publication Record
2005
Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století
Name (in English)
Ecological dimension of education in the school of 21th century
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 158 pp. 2005
Publisher
PdF MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/05:00013980
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-210-3750-4
Keywords (in Czech)
ekologická (environmentální) výchova; polarity a komplementarity; didaktická dimenze; výchova pro (trvale) udržitelný rozvoj; ekopedagogická kompetence; hodnotová kompetence; standard.
Keywords in English
environmental education; polarity and complementarity; didactical dimension; education towards the permanent and sustainable development; eco-pedagogical competency; value competency; standard.
Tags
Reviewed
Změněno: 17/6/2013 14:18, Mgr. Monika Foltánová
V originále
Autorka nejdříve sleduje proměny vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí a na základě této analýzy koncipuje nové pojetí ekologické výchovy. Analyzuje koncepční polarity a komplementarity v ekologické výchově a zabývá se její didaktickou dimenzí. Toto, výzkumem podložené, moderní pojetí ekologické výchovy tvoří teoreticko-metodologický rámec pro úvahy a návrhy směřující do přípravy budoucích učitelů v oblasti ekologické výchovy. Autorka vymezuje a zdůvodňuje klíčové kompetence učitele pro realizaci ekologické výchovy. Těchto kompetencí si všímá v širším kontextu přípravy učitelů. Tato část práce vyúsťuje ve vymezení standardu pregraduálního vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy, v němž významné místo zaujímají již zmíněné kompetence.
In English
Upon analysis of changes in attitude towards nature and the living environment, the author conceives new approaches in environmental education. She analyses conceptual polarity and complementarity in environmental education and dwells upon its didactical dimension. Based on the research, modern concept of environmental education creates a theoretical and methodological framework of ideas and suggestions for teacher training in this area. The author defines and justifies key teacher competencies in the implementation of environmental education. The competencies are examined within the context of the teacher training process. This part of the dissertation results in the defining standards for pre-graduate teacher training for primary school, in which the said competencies play an important role.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|