B 2005

Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století

Name (in English)

Ecological dimension of education in the school of 21th century

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 158 pp. 2005

Publisher

PdF MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/05:00013980

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-210-3750-4

Keywords (in Czech)

ekologická (environmentální) výchova; polarity a komplementarity; didaktická dimenze; výchova pro (trvale) udržitelný rozvoj; ekopedagogická kompetence; hodnotová kompetence; standard.

Keywords in English

environmental education; polarity and complementarity; didactical dimension; education towards the permanent and sustainable development; eco-pedagogical competency; value competency; standard.

Tags

Reviewed
Změněno: 17/6/2013 14:18, Mgr. Monika Foltánová

Abstract

V originále

Autorka nejdříve sleduje proměny vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí a na základě této analýzy koncipuje nové pojetí ekologické výchovy. Analyzuje koncepční polarity a komplementarity v ekologické výchově a zabývá se její didaktickou dimenzí. Toto, výzkumem podložené, moderní pojetí ekologické výchovy tvoří teoreticko-metodologický rámec pro úvahy a návrhy směřující do přípravy budoucích učitelů v oblasti ekologické výchovy. Autorka vymezuje a zdůvodňuje klíčové kompetence učitele pro realizaci ekologické výchovy. Těchto kompetencí si všímá v širším kontextu přípravy učitelů. Tato část práce vyúsťuje ve vymezení standardu pregraduálního vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy, v němž významné místo zaujímají již zmíněné kompetence.

In English

Upon analysis of changes in attitude towards nature and the living environment, the author conceives new approaches in environmental education. She analyses conceptual polarity and complementarity in environmental education and dwells upon its didactical dimension. Based on the research, modern concept of environmental education creates a theoretical and methodological framework of ideas and suggestions for teacher training in this area. The author defines and justifies key teacher competencies in the implementation of environmental education. The competencies are examined within the context of the teacher training process. This part of the dissertation results in the defining standards for pre-graduate teacher training for primary school, in which the said competencies play an important role.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century