HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století (Ecological dimension of education in the school of 21th century). Brno: PdF MU, 2005, 158 pp. ISBN 80-210-3750-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století
Name (in English) Ecological dimension of education in the school of 21th century
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, 158 pp. 2005.
Publisher PdF MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00013980
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-210-3750-4
Keywords (in Czech) ekologická (environmentální) výchova; polarity a komplementarity; didaktická dimenze; výchova pro (trvale) udržitelný rozvoj; ekopedagogická kompetence; hodnotová kompetence; standard.
Keywords in English environmental education; polarity and complementarity; didactical dimension; education towards the permanent and sustainable development; eco-pedagogical competency; value competency; standard.
Tags eco-pedagogical competency, eco-social competency, environmental education, value competency
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Monika Foltánová, učo 55307. Changed: 17/6/2013 14:18.
Abstract
Autorka nejdříve sleduje proměny vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí a na základě této analýzy koncipuje nové pojetí ekologické výchovy. Analyzuje koncepční polarity a komplementarity v ekologické výchově a zabývá se její didaktickou dimenzí. Toto, výzkumem podložené, moderní pojetí ekologické výchovy tvoří teoreticko-metodologický rámec pro úvahy a návrhy směřující do přípravy budoucích učitelů v oblasti ekologické výchovy. Autorka vymezuje a zdůvodňuje klíčové kompetence učitele pro realizaci ekologické výchovy. Těchto kompetencí si všímá v širším kontextu přípravy učitelů. Tato část práce vyúsťuje ve vymezení standardu pregraduálního vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy, v němž významné místo zaujímají již zmíněné kompetence.
Abstract (in English)
Upon analysis of changes in attitude towards nature and the living environment, the author conceives new approaches in environmental education. She analyses conceptual polarity and complementarity in environmental education and dwells upon its didactical dimension. Based on the research, modern concept of environmental education creates a theoretical and methodological framework of ideas and suggestions for teacher training in this area. The author defines and justifies key teacher competencies in the implementation of environmental education. The competencies are examined within the context of the teacher training process. This part of the dissertation results in the defining standards for pre-graduate teacher training for primary school, in which the said competencies play an important role.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 30/4/2024 17:51