KOHOUTEK, Tomáš, Stanislav JEŽEK and Jan MAREŠ. Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě (Coping strategies in early adolescence and its influence to the social status in the clasroom). Brno: konference PsÚ AV ČR, PÚ SAV, 2005. VIII. Sociální procesy a osobnost.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě
Name (in English) Coping strategies in early adolescence and its influence to the social status in the clasroom
Authors KOHOUTEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic).
Edition Brno, VIII. Sociální procesy a osobnost, 2005.
Publisher konference PsÚ AV ČR, PÚ SAV
Other information
Original language Czech
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00013982
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English coping; coping strategies; clasroom; social statutus
Tags clasroom, coping, coping strategies, social statutus
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783. Changed: 12/3/2008 14:02.
Abstract
Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat vztah mezi typem a mírou prožívaných problémů a stylem jejich zvládání. Formou předběžného sdělení seznamujeme i s porovnáním výsledků s další potenciálně významnou proměnnou sociální pozicí účastníka výzkumu ve školní třídě, zjišťovanou pomocí rozšířené verze metody SORAD. Závěrem se zabýváme možnostmi podrobnější konceptualizace zvládání zátěže s ohledem na sociální pozici jako aspekt jeho široce kontextuálního charakteru.
Abstract (in English)
This study presents outputs of the pilot version of the coping questionare, which is focused on possible problems in the family, school and with peers. This questionare alows identify the types of the problems, its subjective meanings and the coping strategy. Social status in the clasroom was measured by SORAD questionare. Results iterpreting coping strategy as part of the multidimensonal resources of the social status.
Links
AV0Z70250504, plan (intention)Name: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 26/4/2024 19:53