D 2005

Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka

ŠINDLER, Jakub

Basic information

Original name

Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka

Name in Czech

Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka

Name (in English)

Experiential Pedagogy as one of the Ways to Positive Human Development

Authors

ŠINDLER, Jakub (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jií Dalajka), p. 259-269, 11 pp. 2005

Publisher

FSS MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00014011

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-210-3804-7

Keywords in English

Experiential pedagogy; Psychotherapy; Adventure therapy; Personal growth; Therapeutically efficacious factors; Qualitative research
Změněno: 31/5/2006 22:10, Mgr. Jakub Šindler

Abstract

V originále

Článek představuje zážitkovou pedagogiku a její potenciál k příznivému ovlivnění osobnostního růstu (cíle rekreační, edukační, osobnostně rozvojové a terapeutické). Pozornost je zaměřena na rozhraní osobnostně rozvojové - terapeutické formou hledání shod i rozdílností zážitkové pedagogiky a psychoterapie co do: indikovaných cílových skupin, cílů působení, využitých metod působení a účinných faktorů obou oborů. Prezentuji též výsledky kvalitativní sondy srovnávající výpovědi absolventů intenzivního 10denního zážitkově pedagogického kurzu s výpověďmi lidí z 5ti letého sebezkušenostního terapeutického výcviku. Shody i rozdíly osobitě, ale výstižně shrnuje jeden z respondentů, který prošel oběma srovnávanými programy: "výcvik se mi zdá jingový a kurz jangový. Jsou to dvě stejné věci, jen odlišné polarity. Jangový znamená akční, rychlý. Tam se člověk dostane rychle k cíli. Výcvik není tak akční. Ty procesy jsou pomalejší, schovanější. A zase mohou být hlubší. Je to i ošetřené, že se k tomu člověk může i vracet, co neobjevíš jeden rok, tak na to máš druhý, nebo i čtvrtý rok. To na kurzu nemůžeš. Stejné je to v tom, že všechno je seberozvoj."

In English

The article presents experiential pedagogy and its potential of influencing the personal growth (recreational, educational, personal developmental and therapeutic goals). The attention is focused on the edge of personal development and therapy by the searching for unities and differences between experiential education and psychotherapy, including indicated target population, goals of interventions, methods and efficacious factors. There are also presented the results of a the qualitative research comparing the narrations of attendants of 10 day intensive experiential education group and 5 years long training in psychotherapy degree. One respondent who has passed both of them concludes: "the training seems to me to be "jing" and the course "jang". They are the same, but the opposite polarities. Jang means action and quickness, man can be very fast in the finish. The training is not so active. The processes there are slower, more hidden. And can be deeper. If you do not discover it one year, you can discover it the second or even the fourth year. This is not possible at the course. But both of the programs are identical in the fact that they are about personal growth."

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society