A 2005

Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie

ŠMAHEL, David

Basic information

Original name

Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie

Name in Czech

Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie

Name (in English)

Specifics of computer mediated communication - psychological view

Authors

ŠMAHEL, David (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

2005

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00014022

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

computer mediated communication; CMC; internet; adolescent
Změněno: 2/3/2010 15:42, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Abstract

V originále

Ve svém příspěvku ukazujeme specifika komunikace prostřednictvím internetu na základě tří navazujících výzkumů: výzkumu kvalitativního, kde jsme realizovali rozhovory s 16 respondenty ve věku 12-25 let a rozhovory analyzovali za pomocí postupů zakotvené teorie a navazujícího výzkumu kvantitativního, ve kterém jsme provedli dotazníkové šetření na vzorku 681 žáků středních škol ve věku 12-20 let. Třetí výzkum byl součástí "Světového projektu o internetu - Česká republika", ve kterém jsme realizovali rozhovory s 1832 respondenty - vzorek byl reprezentativní vzhledem k pupulaci ČR. V příspěvku popisujeme specifika virtuální komunikace za pomocí následujících kontextových modalit: časový rámec, prostorové uspořádání, modalita významu, přítomnost emocí, vztahové proměnné a vztahový rámec. Tato specifika ukazujeme ve dvou rovinách: rozdíly uváděné samotnými respondenty v realizovaných rozhovorech a odlišnost virtuální komunikace z pohledu tazatele, který realizuje výzkum ve virtuálním prostředí. V druhé části příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu, kde jsme se především ptali, jaké faktory určují kladný nebo záporný vztah k virtuální komunikaci. Dále popisujeme fenomén tzv. multiplicitní komunikace, která je na internetu běžná. Ukazujeme, čím je multiplicitní komunikace charakterizována, čím je specifická a jaké přínosy a ztráty znamená pro komunikující ve virtuálním prostředí.

In English

This presentation is focused on specifics of online communication. We demonstrate results of three pieces of research: qualitative interviews, survey of 681 adolescents aged 12 to 20 years, and a representative survey of 1832 Czech respondents.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society