ŠMAHEL, David. Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie. 2005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie
Název česky Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie
Název anglicky Specifics of computer mediated communication - psychological view
Autoři ŠMAHEL, David (203 Česká republika, garant).
Vydání 2005.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Audiovizuální tvorba
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/05:00014022
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky computer mediated communication; CMC; internet; adolescent
Štítky adolescent, CMC, computer mediated communication, internet
Změnil Změnil: prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D., učo 3068. Změněno: 2. 3. 2010 15:42.
Anotace
Ve svém příspěvku ukazujeme specifika komunikace prostřednictvím internetu na základě tří navazujících výzkumů: výzkumu kvalitativního, kde jsme realizovali rozhovory s 16 respondenty ve věku 12-25 let a rozhovory analyzovali za pomocí postupů zakotvené teorie a navazujícího výzkumu kvantitativního, ve kterém jsme provedli dotazníkové šetření na vzorku 681 žáků středních škol ve věku 12-20 let. Třetí výzkum byl součástí "Světového projektu o internetu - Česká republika", ve kterém jsme realizovali rozhovory s 1832 respondenty - vzorek byl reprezentativní vzhledem k pupulaci ČR. V příspěvku popisujeme specifika virtuální komunikace za pomocí následujících kontextových modalit: časový rámec, prostorové uspořádání, modalita významu, přítomnost emocí, vztahové proměnné a vztahový rámec. Tato specifika ukazujeme ve dvou rovinách: rozdíly uváděné samotnými respondenty v realizovaných rozhovorech a odlišnost virtuální komunikace z pohledu tazatele, který realizuje výzkum ve virtuálním prostředí. V druhé části příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu, kde jsme se především ptali, jaké faktory určují kladný nebo záporný vztah k virtuální komunikaci. Dále popisujeme fenomén tzv. multiplicitní komunikace, která je na internetu běžná. Ukazujeme, čím je multiplicitní komunikace charakterizována, čím je specifická a jaké přínosy a ztráty znamená pro komunikující ve virtuálním prostředí.
Anotace anglicky
This presentation is focused on specifics of online communication. We demonstrate results of three pieces of research: qualitative interviews, survey of 681 adolescents aged 12 to 20 years, and a representative survey of 1832 Czech respondents.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 04:51