Detailed Information on Publication Record
2005
Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol
CAGAŠ, Petr and Jiří DALAJKABasic information
Original name
Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol
Name (in English)
Relation of temperament and learning styles in high school students
Authors
CAGAŠ, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří DALAJKA (203 Czech Republic)
Edition
2005
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Audiovizuální tvorba
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00014023
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
temperament; learning styles; learning style; LSI; TE-ZA-DO
Tags
Změněno: 30/10/2005 14:17, Mgr. Petr Cagaš
V originále
Prostřednictvím korelační studie jsme u středoškolských studentů (N=460) zkoumali souvislosti mezi šířeji pojatým temperamentem měřeným dotazníkem TE-ZA-DO (Smékal, 1983) a styly učení, zjišťovanými prostřednictvím české úpravy dotazníku LSI (Mareš, Skalská, 1993). Ukázaly se četné souvislosti mezi temperamentovými dimenzemi a styly učení, ačkoliv hodnoty koeficientů korelace byly obvykle poměrně nízké. Podařilo se replikovat zjištění o souvislosti mezi aktivitou a intencionálními aspekty učení (tzn. vnitřní motivací, vytrvalostí, odpovědností), aktivita se tak jeví jako významný protektivní faktor učení. Překvapivě se ukázalo, že se stejná temperamentová vlastnost (emotivita; primarita) může vztahovat k jiným stylům učení u mužů a žen.
In English
We used correlational study to investigate relations of broadly conceptualized temperament (measured by TE-ZA-DO questionnaire, Smékal, 1983) to learning styles, which we ascertained by the Czech version of LSI questionnaire (Mareš, Skalská, 1993). Plenty of relations appeared, although the rates of correlational coeficients were usually quite low. We replicated the finding of relation of activity and intentional aspects of learning (that means inner motivation, persistence, responsibility) - activity may be therefore understood as an important protective factor of learning. Surprisingly we found out that the same temperament feature (emotivity, primarity) may lead to different learning styles in men and women.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|