CAGAŠ, Petr and Jiří DALAJKA. Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol (Relation of temperament and learning styles in high school students). 2005.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol
Name (in English) Relation of temperament and learning styles in high school students
Authors CAGAŠ, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří DALAJKA (203 Czech Republic).
Edition 2005.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW sbornik abstraktů z konference
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00014023
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English temperament; learning styles; learning style; LSI; TE-ZA-DO
Tags learning style, learning styles, LSI, TE-ZA-DO, temperament
Changed by Changed by: Mgr. Petr Cagaš, učo 13693. Changed: 30/10/2005 14:17.
Abstract
Prostřednictvím korelační studie jsme u středoškolských studentů (N=460) zkoumali souvislosti mezi šířeji pojatým temperamentem měřeným dotazníkem TE-ZA-DO (Smékal, 1983) a styly učení, zjišťovanými prostřednictvím české úpravy dotazníku LSI (Mareš, Skalská, 1993). Ukázaly se četné souvislosti mezi temperamentovými dimenzemi a styly učení, ačkoliv hodnoty koeficientů korelace byly obvykle poměrně nízké. Podařilo se replikovat zjištění o souvislosti mezi aktivitou a intencionálními aspekty učení (tzn. vnitřní motivací, vytrvalostí, odpovědností), aktivita se tak jeví jako významný protektivní faktor učení. Překvapivě se ukázalo, že se stejná temperamentová vlastnost (emotivita; primarita) může vztahovat k jiným stylům učení u mužů a žen.
Abstract (in English)
We used correlational study to investigate relations of broadly conceptualized temperament (measured by TE-ZA-DO questionnaire, Smékal, 1983) to learning styles, which we ascertained by the Czech version of LSI questionnaire (Mareš, Skalská, 1993). Plenty of relations appeared, although the rates of correlational coeficients were usually quite low. We replicated the finding of relation of activity and intentional aspects of learning (that means inner motivation, persistence, responsibility) - activity may be therefore understood as an important protective factor of learning. Surprisingly we found out that the same temperament feature (emotivity, primarity) may lead to different learning styles in men and women.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 29/7/2024 14:12