LUKAS, Josef. Systémové pojetí výukové komunikace a osobnost učitele v jejím procesu (Systems approach to classroom communication and personality of teacher in this communication). In Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jiří Dalajka). Brno: FSS MU. p. 370-376, 6 pp. ISBN 80-210-3804-7. 2005.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Systémové pojetí výukové komunikace a osobnost učitele v jejím procesu
Name (in English) Systems approach to classroom communication and personality of teacher in this communication
Authors LUKAS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jiří Dalajka). p. 370-376, 6 pp. 2005.
Publisher FSS MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00014031
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-210-3804-7
Keywords in English Student- teacher interaction; systems theory; personality; interpersonal behavior; interpersonal style
Tags interpersonal behavior, interpersonal style, personality, Student- teacher interaction, systems theory
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 8/5/2008 23:12.
Abstract
Příspěvek je věnován novějšímu pohledu na školní prostředí, které žákům přináší nejen nové poznatky a dovednosti, ale které je i významným místem socializace jedince a má nemalý vliv na formování osobností žáků. První část příspěvku se soustředí na tzv. výukovou komunikaci a interakci, která zahrnuje procesy a podmínky komunikace, probíhající mezi učitelem a žáky, a která má povahu složitého systému, v němž musíme brát v potaz jednak aspekt osobností jednotlivých účastníků komunikace, jednak síť vzájemných vztahů mezi těmito účastníky. Druhá část příspěvku se věnuje snad nejdůležitějšímu prvku, ovlivňujícímu komunikační systémy jednotlivých tříd (třída tvoří základní jednotku při zkoumání výukové komunikace), jímž je osobnost učitele. Interpersonální chování učitele, jakožto stěžejní složka jeho osobnosti, je jedním z určujících aspektů úspěšnosti výchovně vzdělávacího procesu na našich školách. V souladu se systémovým pojetím komunikace a interakce ve škole tak lze chápat každé chování učitele jako jeho způsob komunikace se žáky.
Abstract (in English)
This article deals with newer point of view on school environment. The first part of this report pays attention to communication and interaction between teachers and students. We used general systems theory as a basis to describe classroom communication and interaction. The second part of our report deal with probably the most important factor of classroom communication- personality of teacher. Interpersonal teacher behavior as main factor of teachers personality determines successfulness of education.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 20/4/2024 04:07