Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{584721, author = {Hajná, Věra and Portešová, Šárka}, address = {Brno}, keywords = {gifted children; multidimensional self-concept; global self-esteem; family relationships}, language = {cze}, location = {Brno}, publisher = {Psychologický ústav AV ČR}, title = {Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí}, year = {2005} }
TY - GEN ID - 584721 AU - Hajná, Věra - Portešová, Šárka PY - 2005 TI - Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí VL - poster PB - Psychologický ústav AV ČR CY - Brno KW - gifted children KW - multidimensional self-concept KW - global self-esteem KW - family relationships N2 - Rodinné prostředí determinuje vývoj nadaného dítěte. Nejužší sociální prostředí ovlivňuje osobnostní vlastnosti každého jedince, včetně sebepojetí. Zkoumání rodinného prostředí a sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat výzkumu nadaných dětí v ČR, jež v současnosti probíhá na FSS MU v Brně. Na výzkumu participovalo 49 nadaných dětí a 60 dětí kontrolní skupiny průměrného věku 8,08 roků. Děti byly do skupin rozděleny podle výkonu v Ravenových barevných progresivních matricích (IQ = 130). Úroveň multidimenzionálního sebepojetí a globálního sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí testu sebepojetí pro děti S. Harterové. Údaje o rodinném prostředí jsme získali z rozhovoru, kresby rodiny a Testem rodinných vztahů A. Beneové. Výsledky našeho výzkumu ukazují souvislosti mezi úrovní sebehodnocení a kvalitou citových vztahů v rodině u nadaných dětí i kontrolní skupiny, v některých dimenzích sebepojetí nacházíme rozdíly mezi oběma skupinami. Potvrzuje se nejen důležitost kladných citových vazeb s oběma rodiči, ale také důležitost vztahu s kamarádem. ER -
HAJNÁ, Věra and Šárka PORTEŠOVÁ. \textit{Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí (Family environment and the self-concept of intellectually gifted children)}. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2005. poster.
|