HAJNÁ, Věra and Šárka PORTEŠOVÁ. Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí (Family environment and the self-concept of intellectually gifted children). Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2005. poster.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí
Name (in English) Family environment and the self-concept of intellectually gifted children
Authors HAJNÁ, Věra (203 Czech Republic) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, poster, 2005.
Publisher Psychologický ústav AV ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00014056
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English gifted children; multidimensional self-concept; global self-esteem; family relationships
Tags family relationships, gifted children, global self-esteem, multidimensional self-concept
Changed by Changed by: Mgr. Věra Konečná, Ph.D., učo 14655. Changed: 27/1/2006 14:38.
Abstract
Rodinné prostředí determinuje vývoj nadaného dítěte. Nejužší sociální prostředí ovlivňuje osobnostní vlastnosti každého jedince, včetně sebepojetí. Zkoumání rodinného prostředí a sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat výzkumu nadaných dětí v ČR, jež v současnosti probíhá na FSS MU v Brně. Na výzkumu participovalo 49 nadaných dětí a 60 dětí kontrolní skupiny průměrného věku 8,08 roků. Děti byly do skupin rozděleny podle výkonu v Ravenových barevných progresivních matricích (IQ = 130). Úroveň multidimenzionálního sebepojetí a globálního sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí testu sebepojetí pro děti S. Harterové. Údaje o rodinném prostředí jsme získali z rozhovoru, kresby rodiny a Testem rodinných vztahů A. Beneové. Výsledky našeho výzkumu ukazují souvislosti mezi úrovní sebehodnocení a kvalitou citových vztahů v rodině u nadaných dětí i kontrolní skupiny, v některých dimenzích sebepojetí nacházíme rozdíly mezi oběma skupinami. Potvrzuje se nejen důležitost kladných citových vazeb s oběma rodiči, ale také důležitost vztahu s kamarádem.
Abstract (in English)
Family environment determines the development of the gifted child. The closest social environment influences the personal characteristics with the conclusion of the self-concept. The investigation of the family environment and the self-concept is one part of the research of the gifted in the Czech Republic. 49 gifted children and 60 children from the control group were participated in this research. Children were divided into the groups due to their achievement in the Ravens Coloured Progressive Matrices. We used Harters Self-Perception Profile for Children to find out the level of the self-concept, we used also the Test of family relationships Antony-Bene, Family Drawing and the interview to find out the informations about family environmnent. The results of our research show the link between the level of the self-esteem and the quality of family relationships of the gifted and the non-gifted as well. The research confirms the importance of the positive emotional attachment with the parents and also the importance of the relation to a friend.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 24/6/2024 13:09