A 2005

Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí

HAJNÁ, Věra and Šárka PORTEŠOVÁ

Basic information

Original name

Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí

Name (in English)

Family environment and the self-concept of intellectually gifted children

Authors

HAJNÁ, Věra (203 Czech Republic) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, poster, 2005

Publisher

Psychologický ústav AV ČR

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00014056

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

gifted children; multidimensional self-concept; global self-esteem; family relationships
Změněno: 27/1/2006 14:38, Mgr. Věra Konečná, Ph.D.

Abstract

V originále

Rodinné prostředí determinuje vývoj nadaného dítěte. Nejužší sociální prostředí ovlivňuje osobnostní vlastnosti každého jedince, včetně sebepojetí. Zkoumání rodinného prostředí a sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat výzkumu nadaných dětí v ČR, jež v současnosti probíhá na FSS MU v Brně. Na výzkumu participovalo 49 nadaných dětí a 60 dětí kontrolní skupiny průměrného věku 8,08 roků. Děti byly do skupin rozděleny podle výkonu v Ravenových barevných progresivních matricích (IQ = 130). Úroveň multidimenzionálního sebepojetí a globálního sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí testu sebepojetí pro děti S. Harterové. Údaje o rodinném prostředí jsme získali z rozhovoru, kresby rodiny a Testem rodinných vztahů A. Beneové. Výsledky našeho výzkumu ukazují souvislosti mezi úrovní sebehodnocení a kvalitou citových vztahů v rodině u nadaných dětí i kontrolní skupiny, v některých dimenzích sebepojetí nacházíme rozdíly mezi oběma skupinami. Potvrzuje se nejen důležitost kladných citových vazeb s oběma rodiči, ale také důležitost vztahu s kamarádem.

In English

Family environment determines the development of the gifted child. The closest social environment influences the personal characteristics with the conclusion of the self-concept. The investigation of the family environment and the self-concept is one part of the research of the gifted in the Czech Republic. 49 gifted children and 60 children from the control group were participated in this research. Children were divided into the groups due to their achievement in the Ravens Coloured Progressive Matrices. We used Harters Self-Perception Profile for Children to find out the level of the self-concept, we used also the Test of family relationships Antony-Bene, Family Drawing and the interview to find out the informations about family environmnent. The results of our research show the link between the level of the self-esteem and the quality of family relationships of the gifted and the non-gifted as well. The research confirms the importance of the positive emotional attachment with the parents and also the importance of the relation to a friend.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society