NĚMEC, Jiří. Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí (Preparation classes for children from socially handicapped background). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 85 pp. Sociální pedagogika. ISBN 80-210-3727-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
Name (in English) Preparation classes for children from socially handicapped background
Authors NĚMEC, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, 85 pp. Sociální pedagogika, 2005.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00031128
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-210-3727-X
Keywords (in Czech) hermeneutika; sociálně pedagogický výzkum; asistent učitele; přípravné třídy; kvalitativní výzkum; sociálně znevýhodnění žáci
Keywords in English hermeneutics; socio pedagogical research; teachers assistant; preparatory classes; quality research; social disadvantaged pupils
Tags asistent pedagoga, phenomenology, preparatory classes, quality research, report of project, social disadvantaged pupils, socio-pedagogical research, Teachers assistants
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., učo 35929. Changed: 13/4/2010 17:01.
Abstract
Publikace je výstupem řady výzkumných sond, které jsme realizovali na Katedře sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU. Prostřednictvím třech výzkumných modulů (kvalitativních i kvantitativních) se můžeme seznámit s problémy dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a specifiky jejich edukace v přípravných třídách. První kvalitativně orientovaný modul nás zavádí do prostředí samotných přípravných tříd prostřednictvím analýzy výpovědí účastníků ohniskových skupin (učitelek přípravných tříd v Jihomoravském kraji) se můžeme seznámit se školními problémy žáků a z nich vyplývajících žádoucích kompetencí učitelů a rodičů. Kvalitativní výzkumné paradigma nám umožňuje identifikovat typické vzdělávací a výchovné problémy žáků přípravných tříd, ale také je popsat, pochopit a vysvětlit. Prostřednictvím stejných metodologických postupů realizátoři výzkumné studie nahlížejí do prostředí romských rodin.
Abstract (in English)
The book represents the result of several research probes that were realised by the Department of Social Pedagogy of the Faculty of Education, MU. We used three research models (qualitative and quantitative) that allowed us to present the problems of the children from the socially handicapped background and the distinctive features of their education in the preparatory classes. The first research module based on the qualitative research introduces us into the atmosphere of the preparatory classes. We analysed the interviews of the focus group members (teachers of the preparatory classes in the South Moravian region) an thus we can learn about the school troubles of the pupils and we can then articulate needed competences of teachers and parents. Qualitative research paradigm allows us not only to identify typical educational problems of the pupils in the preparatory classes but also describe them, understand them and explain them. Using the same methodological steps the researchers evaluate the Romany families backgrounds.
PrintDisplayed: 8/6/2024 00:35