SPURNÝ, Lubomír. Alois Hába. Between Tradition an Inovation. Czech music. Praha: Hudební informační středisko, 2005, V, No 3, p. 1-8. ISSN 1211-0264.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Alois Hába. Between Tradition an Inovation
Name in Czech Alois Hába. Mezi tradicí a inovací
Authors SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Czech music, Praha, Hudební informační středisko, 2005, 1211-0264.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00019907
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Alois Hába; Czech Music; Microtonality; Quarter-tone Music
Tags Alois Hába, Czech music, Microtonality, Quarter-tone Music
Tags International impact
Changed by Changed by: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Changed: 14/4/2010 18:01.
Abstract
A biographical study of Czech composer Alois Hába (1893 - 1973)In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was “liberated music”. In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs.
Abstract (in Czech)
Biografická studie o českém skladateli Aloisi Hábovi (1893 - 1973)Alois Hába bývá řazen k čelným představitelům středoevropské meziválečné avantgardy, která působila mezi Vídní, Berlínem a Prahou. Rovněž v české hudbě se jeho pozice jeví jako příkladně novátorská a přitom pevně zasazena v tradici. Hába proslul především jako neúnavný propagátor mikrointervalové a atematické hudby, která byla samotným autorem souborně označována mnohoslibným výrazem "osvobozená hudba". V ní obohatil půltónový systém o jemnější čtvrt-, pětino- a šestinotónové intervaly a vzdal se tradiční motivické práce.
Links
GA408/05/0375, research and development projectName: Centrum pro výzkum díla Aloise Háby
Investor: Czech Science Foundation, Center for Research on the Works of Alois Hába
PrintDisplayed: 5/8/2024 16:25