2005
De la relecture du moderne vers l'écriture du postmoderne (En marge de l'oeuvre romanesque de Jean Echenoz)
DYTRT, PetrZákladní údaje
Originální název
De la relecture du moderne vers l'écriture du postmoderne (En marge de l'oeuvre romanesque de Jean Echenoz)
Název česky
Od procítání moderny k postmodernímu psaní (K románum Jeana Échenoze)
Název anglicky
From re-reading the modern to writing the postmodern (Some notes to the novels by Jean Échenoz)
Autoři
DYTRT, Petr (203 Česká republika, garant)
Vydání
Etudes Romanes de Brno, Brno, Vydavatelství Masarykovy Univerzity Brno, 2005, 0231-7532
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00019910
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Jean Echenoz; French Contemporary Novel; Modernism; Postmodernism; Nouveau Roman
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 1. 2007 18:17, doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
V originále
Aussi évidente et répandue quelle soit, la notion de postmoderne est cependant loin dętre unanimement interprétée et aussi loin de se révéler comme un moyen utile pour commenter la littérature depuis les années 1980 jusquau début du XXe s. Cependant, expliquée par Jean-François Lyotard comme Ť ré-écriture de la modernité ť sous forme danamnčse, elle savčre suffisamment opérationnelle pour rendre compte de plusieurs tendances dans la littérature narrative contemporaine. Ainsi, le postmoderne chez Jean Echenoz représente un processus, plus analytique que critique, plus ludique quironique, qui met en scčnes quelques lieux communs du modernisme littéraire. De ce fait, certaines de ses dérives de la phase ultérieure (Tel Quel, Nouveau Roman nouveau Nouveau Roman, etc.), dont en particulier lécriture spéculaire, métatextuelle, mais aussi lécriture des textes recyclant dautres textes ou genres mettent en marche une machine textuelle qui fait de nouveau jouer les éléments du récit.
Česky
Studie se pokouší nalézt možnou komunikaci mezi jevy existujícími ve dvou odlišných rovinách: rovin socio-filozofické a rovin literární. Klíovým se pro ni stal pojem postmoderno (le postmoderne), který pi pojímání souasného svta pevažuje jakožto spolený jmenovatel jev kladoucích otazník nad samotnou modernitu (la modernité). Jedná se tedy o monografii, která prostednictvím románového díla souasného francouzského autora Jeana Échenoze hledá smysl pojmu postmodernity a jeho aplikovatelnost pro oblast literární. Práce vychází nejen z filozofického díla J.-F. Lyotarda, otce evropského chápání postmoderna, ale i z text jiných zastánc a kritik tohoto konceptu. Po úvodním nástinu djin pojmu a jeho rzných možnostech chápání (1. ást) následuje pokus o interpretaci románové literatury od konce 70. let 20. stol. po souasnost ve svtle tohoto pojmu (2. ást). Stžejním bodem této druhé ásti je analýza Échenozových text, jež vykazují mnohá interpretaní vodítka a námty k zamyšlení nad pojmem modernity jak v oblasti ist literární (zejm. pokud jde o textové experimentátorství modernist), tak v oblasti mimoliterární (mnohá vyobrazení umožující vystopovat uritý pohled na moderní dobu jako takovou).
Anglicky
Evident and wide-spread as it is, the notion of postmodern is nevertheless far from being unanimously interpreted, and also far from revealing itself as a useful means for commenting on the literature since the 1980s to the beginning of the XXth century. However, explained by Jean- François Lyotard as a way of re-writing of the modernity under the form of an anamnesis, the postmodern proves to be operational enough to give an account of several tendencies in the contemporary narrative literature.1 Thus the postmodern of Jean Echenoz represents a process - more analytical than critical and more playful than ironic - staging several of the commonplaces of the literary modernism. In this way, some of his deviations of the ultimate phase (Tel Quel, Nouveau Roman nouveau Nouveau Roman, etc.), namely the autoreflexive and metatextual writing, but also the writing of the texts recycling other texts or genres, start up a textual machine putting the narrative elements back into play.
Návaznosti
GA405/01/1264, projekt VaV |
|