D 2004

Obraz hodnot a životních strategií Romů v pohádkách a lidové slovesnosti Romů. Příspěvek k multikulturní výchově.

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava

Basic information

Original name

Obraz hodnot a životních strategií Romů v pohádkách a lidové slovesnosti Romů. Příspěvek k multikulturní výchově.

Name in Czech

Obraz hodnot a životních strategií Romů v pohádkách a lidové slovesnosti Romů. Příspěvek k multikulturní výchově.

Name (in English)

The reflexion of values and life strategies of Roma in fairy tales and folk literature of Roma. Contributin to multicultural education.

Authors

ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Praha, Výchova, vzdělávání a kultura ve vztahu k národnostním menšinám, p. 293-298, 6 pp. 2004

Publisher

Komise hl. m. Prahy pro oblast nár. menšin

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Archaeology, anthropology, ethnology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/04:00031158

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-902972-6-9

Keywords in English

Roma; folk literature; values; life strategies; multicultural education

Tags

folk literature, life strategies, multicultural education, Roma, values

Tags

Reviewed
Změněno: 16/6/2008 12:44, Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Následující stať si klade za cíl poznat a analyzovat romské pohádky a pokusit se je interpretovat z hlediska jejich jedinečnosti v multikulturní výchovy současnosti. Autorka v několika málo vydaných romských pohádkách nachází mnohé podobnosti např. s maďarskými pohádkami. Je zajímavé, že v romských pohádkách masově nevyskytuje tzv. kolektivní identita, ani jiné základní hodnoty Romů, jak o ní mluví sociálně vědní výzkumy.

In English

The aim of the following article is to explore and analyse Roma fairy-tales and to try to interprete these stories from the point of view of their uniqueness and multicultural education. The author has found many points in several fairy-tales published in the Czech Republic which are similar to hungarian fairy-tales. Surprisingly, there is no so called collective identity of Roma people in these fairy-tales (this collective identity seems to be typical of Roma people according to scientific research).
Displayed: 12/11/2024 04:00