JANYŠKOVÁ, Anna. Charakteristické znaky kresby lidské postavy u adolescentů (The typical attributes in the figure drawings of adolescents). In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Annales psychologici, P9. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 121-132. ISBN 80-210-3717-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Charakteristické znaky kresby lidské postavy u adolescentů
Name (in English) The typical attributes in the figure drawings of adolescents
Authors JANYŠKOVÁ, Anna.
Edition 1. vydání. Brno, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Annales psychologici, P9, p. 121-132, 12 pp. 2005.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Science
ISBN 80-210-3717-2
Keywords in English development of the drawing abilities; figure drawing; body proportions; adolescence
Tags adolescence, body proportions, figure drawing
Changed by Changed by: PhDr. Anna Nohýnková, Ph.D., učo 41308. Changed: 15/4/2010 09:21.
Abstract
Studie popisuje charakteristické znaky kresby lidské postavy dospívajících chlapců a dívek. Výzkumu se zúčastnilo 180 studentů středních škol (90 dívek a 90 chlapců) ve věku 15-18 let (s průměrným věkem 16,5 roku). Zjistili jsme, že chlapci a dívky kreslí figuru vlastního pohlaví větší, častěji jako první, s více znaky a také ji hodnotí pozitivněji než kresbu postavy opačného pohlaví. V kresbách dospívajících se objevuje snaha po zachycení reality, někdy až uměleckém, většinou s nesprávným zachycením proporcí postavy ve srovnání s kánonem užívaným ve výtvarném umění, setkáváme se i s primitivním schematizováním či karikaturami.
Abstract (in English)
The purpose of the study was to determine the typical attributes in the figure drawings of adolescents. In the research participated 180 high school students, 90 girls and 90 boys, at the age of 15-18 years (the average age was 16,5 years). We found that the figure of ones own sex was more often elaborated as the first one, moreover was bigger, had more attributes and was evaluated in more positive way than the figure of the opposite sex. The drawings of adolescents were realistic (in some cases even in artistic way), mostly with wrong interpretation of the proportions of the figure though (in comparison with the canon used in art). We also observed some primitive schematisations and caricatures.
PrintDisplayed: 27/7/2024 00:18