Detailed Information on Publication Record
2005
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
VESELÁ, Martina and David ŠMAHELBasic information
Original name
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Name (in English)
Virtual atractivity and partner selection on the Internet
Authors
VESELÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic)
Edition
2005
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Audiovizuální tvorba
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00014168
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
interpersonal attraction; virtual environment; internet; text communication
Změněno: 23/11/2005 10:40, Mgr. Martina Veselá
V originále
Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo zjisti, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. K tomuto účelu byla použita metoda zakotvené teorie. Vzorek čítal 7 respondentů ve věku 19 35 let. Šest rozhovorů bylo vedeno on-line, jeden v reálném prostředí za pomoci diktafonu. Během analýzy rozhovorů se vynořily následující faktory ovlivňující atraktivitu: podobnost, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.
In English
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|