A 2005

Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí

VESELÁ, Martina and David ŠMAHEL

Basic information

Original name

Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí

Name (in English)

Virtual atractivity and partner selection on the Internet

Authors

VESELÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic)

Edition

2005

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00014168

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

interpersonal attraction; virtual environment; internet; text communication
Změněno: 23/11/2005 10:40, Mgr. Martina Veselá

Abstract

V originále

Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo zjisti, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. K tomuto účelu byla použita metoda zakotvené teorie. Vzorek čítal 7 respondentů ve věku 19 35 let. Šest rozhovorů bylo vedeno on-line, jeden v reálném prostředí za pomoci diktafonu. Během analýzy rozhovorů se vynořily následující faktory ovlivňující atraktivitu: podobnost, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.

In English

The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society