VESELÁ, Martina and David ŠMAHEL. Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí (Virtual atractivity and partner selection on the Internet). 2005.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Name (in English) Virtual atractivity and partner selection on the Internet
Authors VESELÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic).
Edition 2005.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL Prezentace
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00014168
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English interpersonal attraction; virtual environment; internet; text communication
Tags internet, interpersonal attraction, text communication, virtual environment
Changed by Changed by: Mgr. Martina Veselá, učo 65603. Changed: 23/11/2005 10:40.
Abstract
Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo zjisti, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. K tomuto účelu byla použita metoda zakotvené teorie. Vzorek čítal 7 respondentů ve věku 19 35 let. Šest rozhovorů bylo vedeno on-line, jeden v reálném prostředí za pomoci diktafonu. Během analýzy rozhovorů se vynořily následující faktory ovlivňující atraktivitu: podobnost, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.
Abstract (in English)
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 6/5/2024 01:51