Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{590024, author = {Vlčková, Kateřina}, address = {Brno}, keywords = {Foreign language learning strategies; memory; cognitive; compensation; metacognitive; affective; social strategies; using of strategies; effectiveness of strategies}, language = {cze}, location = {Brno}, publisher = {PdF MU}, title = {STRATEGIE UČENÍ CIZÍMU JAZYKU}, url = {http://is.muni.cz/th/23594.0/}, year = {2005} }
TY - GEN ID - 590024 AU - Vlčková, Kateřina PY - 2005 TI - STRATEGIE UČENÍ CIZÍMU JAZYKU VL - (empiricko-teoretická práce), 1 PB - PdF MU CY - Brno KW - Foreign language learning strategies KW - memory KW - cognitive KW - compensation KW - metacognitive KW - affective KW - social strategies KW - using of strategies KW - effectiveness of strategies UR - http://is.muni.cz/th/23594.0/ N2 - Strategie učení cizímu jazyku (CJ) hrají v procesu celoživotního učení CJ klíčovou roli. Vý-znamné jsou z pedagogického hlediska, neboť jejich používaní lze cíleně ovlivňovat. Práce se zabývá kvantitativním výzkumem strategií učení CJ pomocí dotazníku, inventáře strategií, techni-ky nestrukturovaných volných výpovědí, skupinových interview a interview s učiteli CJ. Pomocí dotazníku a inventáře bylo zjišťováno používání 85 vybraných strategií učení CJ u 606 studentů 14 brněnských gymnázií. Studenti vykazovali v používání strategií značné rezervy pro zlepšení jejich používání co do spektra různých strategií i míry jejich používání. Signifikantně více používali strategie přímé (paměťové, kognitivní, kompenzační) než nepřímé (metakognitivní, afektivní, sociální). Nejvíce používanou skupinou strategií byly kompenzační strategie, naopak téměř nepoužívané byly paměťové a afektivní strategie. Efektivita strategií byla zjišťována vůči známce z CJ, celkové efektivitě učení, rozvoji jed-notlivých CJ dovedností a úrovni znalosti CJ. U mnohých strategií se prokázala jejich efektivita, která byla v některých případech vázána na dosaženou úroveň CJ kompetence. Zkoumané strate-gie se ve své efektivitě liší a ukazuje se, že žáky nejvíce používané strategie nemusí být právě ty nejefektivnější. Mnoho z empiricky efektivních strategií není žáky dostatečně používáno. Jako nejefektivnější skupina strategií se ukazují kognitivní strategie. Jako ústřední, klíčová strategie byla na základě triangulace dat z použitých metod výzkumu identifikována strategie procvičování, především v přirozeném prostředí a s autentickými materiály. Na základě empirických dat byla vytvořena třífaktorová klasifikace strategií učení CJ, která reviduje dosavadní teorii klasifikace strategií. ER -
VLČKOVÁ, Kateřina. \textit{STRATEGIE UČENÍ CIZÍMU JAZYKU}. Brno: PdF MU, 2005, 216 s. (empiricko-teoretická práce), 1.
|