J 2005

Trends in Educational Assortative Mating in Post-socialist Central Europe: Czech Republic, Slovakia, Poland, and Hungary between 1988 and 2000

KATRŇÁK, Tomáš, Martin KREIDL and Laura FÓNADOVÁ

Basic information

Original name

Trends in Educational Assortative Mating in Post-socialist Central Europe: Czech Republic, Slovakia, Poland, and Hungary between 1988 and 2000

Name in Czech

Vývoj vzdělanostní homogamie v postsocialistické střední Evropě: Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko 1988 až 2000

Authors

KATRŇÁK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Martin KREIDL (203 Czech Republic) and Laura FÓNADOVÁ (703 Slovakia)

Edition

California Center for Population Research On-line Working Paper Series, Los Angeles, UCLA, 2005

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/05:00014215

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

education; homogamy; social inequality; central Europe

Tags

International impact
Změněno: 11/5/2009 10:47, prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D.

Abstract

V originále

This article analyzes trends in educational homogamy in the Czech Republic, Slovakia, Poland, and Hungary from 1988 to 2000. Our hypothesis is that educational homogamy strengthened in post-socialist countries as a result of changing socio-economic conditions during the post-communist transformation. We argue that peoples behavior changes in reaction to a new socio-economic environment, in which the risks associated with a poor marital match are more pronounced. We analyze vital statistics on all new marriages in 1988, 1991, 1994, 1997, and 2000 in each country. Log-linear and log-multiplicative models led to the rejection of our hypothesis. Between 1988 and 2000 educational homogamy remained low and constant in the Czech Republic and high and constant in Poland, whereas it increased slightly in Hungary and rather significantly in Slovakia. The article concludes with a discussion of some possible explanations of these varied trends in educational homogamy with regards to changes in demographic as well as social mobility processes in former socialist countries during the 1990s.

In Czech

Článek se zabývá vývojem vzdělanostní homogamie v české, slovenské, polské a maďarské společnosti mezi lety 1988 až 2000. Hypotéza, kterou autoři testují, zni: vzdělanostní homogamie v postsocialistických zemích posiluje jako důsledek měnících se socioekonomických podmínek během postkomunistické transformace. Změna partnerských preferencí je reakcí na nové socioekonomické prostředí, v němž je riziko volby neodpovídajícího manžela nebo manželky mnohem vyšší než před rokem 1989. Autoři analyzují statistická data o uzavřených sňatcích v letech 1988, 1991, 1994, 1997 a 2000 v jednotlivých zemích. Na základě aplikace loglineárních a logmultiplikativních modelů zamítají testovanou hypotézu. Mezi lety 1988 až 2000 vzdělanostní homogamie zůstává nízká a konstantní v České republice, vysoká a konstantní v Polsku, zatímco v Maďarsku mezi těmito lety mírně roste a na Slovensku se zvyšuje extrémně. V závěru autoři prezentují vzdělanostní homogamii jako indikátor sociálních a ekonomických nerovností a diskutují přesahy, které má její měření do sociálně stratifikačního výzkumu.

Links

1M0524, research and development project
Name: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy