k 2005

Challenges and tasks in counsellors education and training in the Czech Republic

HLOUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Challenges and tasks in counsellors education and training in the Czech Republic

Name in Czech

Výzvy a úkoly ve vzdělávání poradců v České republice

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Careers in context: new challenges and tasks for guidance and counselling. International conference, 2005

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Portugal

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00031226

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

education of counsellors; career counselling; International Association for Educational and Vocational guidace

Tags

International impact
Změněno: 28/3/2010 11:59, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Abstract

V originále

The contribution is based on a research in counsellors education and training in the Czech Republic. The first stage of the research was based on surveying existing offers. This was done in three ways: via a survey of public sources (e.g. the Internet, the press), questionnaires, interviews. We analysed educational offers from the point of view of contents, the structure of the team of lecturers, methods and forms of teaching in the second stage of the research. Tasks and challenges within the education of counsellors are derived from the characteristics of specific educational offers and, at the same time, put into a broader context of the developments of counselling in the Czech Republic. The conclusions are to be understood as recommendations, which try to contribute to the enhancement of counsellors preparation in the field of career counselling.

In Czech

Příspěvek vychází z výzkumného šetření na téma vzdělávání poradců v ČR. První fáze projektu byla založena na dotazníkovém šetření existujících vzdělávacích nabídek. Ve druhé fázi výzkumu jsme analyzovali vzdělávací nabídky z hlediska obsahu, složení lektorského týmu, metod a forem výuky. Úkoly a výzvy v oblasti vzdělávání výchovných poradců jsou vyvozovány nejen z charakteristik konkrétních vzdělávacích nabídek, ale jsou zasazeny i do širšího kontextu a specifik rozvoje poradenství v ČR. Závěry lze vnímat jako doporučení, která se snaží přispět ke zkvalitnění přípravy poradců v oblasti kariérového poradenství.