D 2005

A Model of School Culture Development

HLOUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

A Model of School Culture Development

Name in Czech

Model rozvoje kultury školy

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Dealing with Diversity: a Key Issue for Educational Management, p. 26-26, 1 pp. 2005

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00012841

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-3821-7

Keywords in English

school culture; devepolment
Změněno: 19/6/2008 15:39, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Abstract

V originále

My model of school culture development is based on the analysis of research reports or information on studies in school culture as published in the last ten years or so. The analysis of the studies was instigated by the question of how researchers construct the subject of their research, namely school culture. In turned out that two ways of cunstructing school culture can be identified: school culture is either seen through ideas about school the school has its culture, or is constructed upon contemplations on culture the school as culture. My model of school culture development combines both options, pointing out that school culture development must take into consideration both the ideas about the school as a whole (including its specific way of life) and the typical characteristics of its operation (activities, shared meanings and values, ideas and constructs). The model can be characterized as cyclic, with the following phases: diagnosis and reflection of the actual situation, planning, implementation and institutionalization, and evaluation.

In Czech

Model rozvoje kultury školy vychází z analýzy výzkumných zpráv nebo sdělení o výzkumech na téma kultury školy, které byly publikovány zhruba v posledních deseti letech. Analýza výzkumů; byla vedena otázkou: jak výzkumníci konstruují předmět svého výzkumu - kulturu školy. Ukázalo se, že lze identifikovat dva způsoby konstruování kultury školy. Kultura školy je vnímána buď na základě představ o škole a to jako škola má kulturu, nebo je konstruována na základě uvažování o kultuře a tp jako škola jako kultura. Model rozvoje kultury školy spojuje obě varianty a zdrazuje, že při rozvoji kultury školy je nutné brát v úvahu jak představy o škole jako celku včetně jejího specifického způsobu života), tak typické charakteristiky jejího fungování (činnosti, sdílené významy a hodnoty, představy a konstrukty). Model můžeme charakterizovat jako cyklický model s následujícími fázemi: impulz ke změně, diagnóza a reflexe daného stanu, plánování, implementace a institucionalizace, evaluace.

Links

GA406/01/1078, research and development project
Name: Kultura české školy a strategie jejího rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, The Culture of Czech School and Strategies for its Development