PETRŽELKA, Josef. Byl Sókratés učitel? Přehled možných odpovědí (Was Socrates the Teacher? Summary of Possible Answers). ProFil. Brno: KF FF MU, 2005, VI, No 1, p. 1-X, X. ISSN 1212-9097.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Byl Sókratés učitel? Přehled možných odpovědí
Name (in English) Was Socrates the Teacher? Summary of Possible Answers
Authors PETRŽELKA, Josef.
Edition ProFil, Brno, KF FF MU, 2005, 1212-9097.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Socrates; teaching; teacher; Plato's early dialogues
Tags Plato's early dialogues, Socrates, teacher, teaching
Changed by Changed by: Hana Holmanová, učo 1028. Changed: 15/4/2010 10:01.
Abstract
Tento text se zabývá otázkou, zda je možné Sókratovo působení na jeho partnery (především v raných Platónových dialozích) označit termínem "učení" a Sókrata samotného termínem "učitel". Text představuje odpovědi na tuto otázku u několika badatelů 20. století (Popper, Patočka, Guthrie, Teloh, Nehamas, Scott).
Abstract (in English)
This paper deals with the question, whether Socrates' impact on his interlocutors (especially in early Plato's dialogues) can be specify as "teaching" and Socrates himself as "teacher". The paper presents the answers of some scholars of 20th century to this question (Popper, Patočka, Guthrie, Teloh, Nehamas, Scott).
PrintDisplayed: 1/5/2024 18:01