MINÁŘOVÁ, Eva. Výrazové prostředky persvaze v psané církevní publicistice (Language of the Persuasion in the Church Journalistic Texts). In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. 1st ed. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2005, p. 131-135. ISBN 80-7368-101-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výrazové prostředky persvaze v psané církevní publicistice
Name in Czech Výrazové prostředky persvaze v psané církevní publicistice
Name (in English) Language of the Persuasion in the Church Journalistic Texts
Authors MINÁŘOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Ostrava, Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích, p. 131-135, 2005.
Publisher Ostravská univerzita, Filozofická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00012888
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-7368-101-3
Keywords in English persuasive language means; church journalistic texts; journalistic style
Tags church journalistic texts, journalistic style, persuasive language means
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Ivana Kolářová, CSc., učo 44114. Changed: 29/11/2006 13:54.
Abstract
Sledování výrazových prostředů s persvazivním působením bylo provedeno na základě analýzy Katolického týdeníku a s přihlédnutím k ostatnímu katolickému tisku, a to především v komentářích, úvodnících nebo rozhovorech. Jako prostředky persvaze se v nich uplatňuje např. obrazné vyjádření, nečekaná metafora a metonymie a jiné tropy a figury, přísloví a jejich modifikace, expresivní jazykové prostředky, neobvykle užité jazykové prostředky z jiných stylových sfér apod.
Abstract (in English)
The analysis of the Catholic weekly press and other religious journalism revealed distinctive influencing mainly in journalistic texts (in editorials, commentaries, interviews etc.). The persuasive effect of linguistic devices applies mainly to new metaphorical expressions, unexpected metaphors, similes and other proverbs and their modifications, means of expressivity, unusual usage of expressions from other spheres of communication, and frequent occurrences of persuasive quotations.
Links
GA405/03/0547, research and development projectName: Specifika komunikace v českém církevním prostředí (sociolingvistický pohled)
PrintDisplayed: 29/7/2024 07:27