JANÍKOVÁ, Věra. Lernstrategien fördern die Lernerautonomie auch beim Fremdsprachenlernen. (Learning strategies support autonomy - also in learning foreign languages). In Brünner Hefte für Germanistik. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 68-76, 14 pp. ISBN 80-210-3882-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lernstrategien fördern die Lernerautonomie auch beim Fremdsprachenlernen.
Name in Czech Učební strategie podporují autonomní učení - i při osvojování cizích jazyků
Name (in English) Learning strategies support autonomy - also in learning foreign languages
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Brünner Hefte für Germanistik, p. 68-76, 14 pp. 2005.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00012934
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-210-3882-9
Keywords in English learner strategies; foreign learning and teaching; autonomy
Tags autonomy, foreign learning and teaching, learner strategies
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 13/6/2008 09:39.
Abstract
Die Entwicklung neuer lerntheoretischer Konzepte in der kognitiven und konstruktivistisch orientierten Psychologie und das Entstehen eines eigenen fremdsprachendidaktischen Konzepts von Lernerautonomie führten dazu, dass Lern(er)strategien in das Zentrum des Fremdsprachenunterrichts rückten. In diesem Beitrag wird näher auf die Beziehung zwischen Lernerautonomie und Lernstrategien eingegangen, wobei die lerntheoretischen, psychologischen und didaktischen Betrachtungsweisen im Vordergrund stehen. Gleichzeitig wird aber auch darauf hingewiesen, dass die Lernstrategien nur einen Weg zur Förderung der Lernerautonomie darstellen.
Abstract (in Czech)
Rozvoj nových koncepcí v oblasti teorie učení, které vycházejí z konstruktivisticky orientované a kognitivní psychologie a kladou velký důraz na rozvoj autonomie žáka věnují rozvoji a nácviku učebních straegií značnou pozornost, a to i v lingvodidaktice. Příspěvek se zabývá vymezením pojmů autonomie učení a učební strategie a nastiňuje, jak nácvik učebních strategií může při osvojování cizího jazyka úspěšně přispět k samostatnosti žáka v procesu učení se jazyku.
Abstract (in English)
New conceptions of learning theories based on constructivist and cognitive psychology emphasize learner autonomy and pay attention to the development of learning strategies also in the area of language teaching methodology.The study defines the notions of learning autonomy and learning strategies and discusses the development of learning strategies and its contribution to learner independence in the process of language learning.
Links
GA406/05/2107, research and development projectName: Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka
Investor: Czech Science Foundation, Autonomy in foreign language learning and teaching
PrintDisplayed: 23/6/2024 23:37