ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství 1. stupně ZŠ (The Development of Pedagogical Skills). In Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. 1st ed. České Budějovice - Jihočeská univerzita: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2005, p. 128-133. ISBN 80-7040-789-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství 1. stupně ZŠ
Name in Czech Rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství 1. stupně ZŠ
Name (in English) The Development of Pedagogical Skills
Authors ŠMAHELOVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. České Budějovice - Jihočeská univerzita, Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání, p. 128-133, 6 pp. 2005.
Publisher Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00012978
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-7040-789-1
Keywords in English The development of pedagogical skills; pedagogical interventions
Tags pedagogical interventions
Changed by Changed by: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc., učo 428. Changed: 3/2/2010 09:40.
Abstract
K vytváření didaktických dovedností studentů přispívá specifický soubor pedagogických intervencí. V rámci našeho výzkumu nás zajímalo,které intervence studenti nejvíce potřebují. V první fázi šetření jsme se zaměřili na názory samotných studentů. Zajímalo nás, jak sami hodnotí své dovednosti, v čem mají největší problémy. Ve druhé fázi výzkumu jsme vycházeli ze zkušeností učitelů z praxe. Učitelé uváděli, v čem by se chtěli zlepšit. Odpovědi učitelů i studentů se v mnohém shodují. Obě skupiny pociťují nejvíce nedostatků v dovednosti volit a využít adekvátních metod a forem výuky. Výsledky šetření nám pomohou pi volbě pedagogických intervencí, tedy systematického postupu učitelů v rámci seminářů z oborových didaktik a během souvislé pedagogické praxe.
Abstract (in English)
Abstract. Students didactical skills are expanded by a specific set of pedagogical interventions. We looked at which interventions the students need the most. We wanted to know how students evaluate their own skills, what they find difficult. The second phase of the research was based on practicing teachers experience. Teachers were to state what they feel they should improve. The answers of teachers and students correlate in many ways. Both groups see failings in the skill of adequate methods and forms of teaching. The results of the research will help us with selecting pedagogical interventions, that is, systematic approach of teachers in subject matter methodology courses and during the teaching practice.
Links
GA406/03/1349, research and development projectName: Intervence do procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu jejich praxe na fakultní škole
Investor: Czech Science Foundation, Interventions into the proces of pedagogical skills development in student teaching at training school
PrintDisplayed: 12/10/2024 14:50