V originále
Jedním z hlavních zdravotních rizik pedagogického procesu je nedostatek pohybu. Ohroženi jsou jak žáci, tak i učitelé. Sočuasný životní styl a nedostatek pohybové aktivity výrazně přispívají k rozvoji vadného držení těla, zejména u dětí povinné školní docházky.Dítě představuje intenzivně rostoucí a vyvíjející se organismus s bytostnou potřebou pohybu. Škola s sebou nese riziko imobilizace, vzniku nevhodných pohybových návyk a zvýšené statické zátěže. Též dlouhé sezení v domácím prostředí (úkoly, práce a hra na počítai, sledování televize, videa) s sebou přináší zvýšenou pravděpodobnost vzniku problémů se zády. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování.Úkolem rodičů i pedagogů by mělo být vedení dítěte k pravidelnému, rozmanitému pohybu, podporování jeho správných životních návyků, k úloze školy patří vysvětlení významu pohybu, vhodné využití hodin i přestávek, kroužků, mimoškolních akcí, podpora správného držení těla. Náš průzkum na školách zaměrený na vady páteře signalizuje v této oblasti ne příliš dobrou situaci a to jak v oblasti poruch držení těla a vznikajících vad páteře, tak i v samotné informovanosti pedagogogů. Přitom včasně zahájená prevence a nápravná opatření ještě před organickým poškozením pohybového systému navracejí harmonii v systému kvalit zdraví, zlepšují kvalitu života, dovolují vyšší pohodu při učení i v práci. Zanedbatelné nejsou ani ekonomické důsledky, jako např. nižší spotřeba léků a výdaje na nemocenskou, méně prostonaných dnů, rychlejší návrat do aktivního života, atp.).
In English
One of the main health hazards of pedagogical process is a lack of exercises. Both pupils and teachers are endangered. Present lifestyle and a lack of movement activity contribute significantly to the development of poor posture especially at children during compulsory school attendance.Child presents intensively growing and developing organism with essential need of movement. Children at school are endangered by immobilisation, formation of unsuitable movement habits and increased static load. Also long sitting at home (homework, work on computer and playing computer games, watching TV, video) brings heightened probability of emergence of problems with spine. The situation is complicated by ergonomically unsuitable school furniture, muscular imbalance, obesity and one-sided overloading. Parents and pedagogues should guide children to regular varied movement activities and support their appropriate living habits. School should explain them importance of movement, arrange suitable use of classes and breaks, study groups, after-school activities and guide to right posture.Our research at schools, aimed at spine defects, signs not very good situation in this area both in the field of posture failures or arising spine defects and in pedagogues awareness of the problem. Furthermore, the timely prevention and remedial measures before organic damage of locomotive apparatus restore balance in system of health quality, improve quality of life and allow greater well-being during learning and at work. Economical consequences are also significant, e.g. lower medicine usage and expenses on medical benefits, fewer days on medical benefit, quicker return to an active life, etc.