Detailed Information on Publication Record
2005
"The Resurrection of the Glory of the Banke": Globalizing the Globe
PODROUŽKOVÁ, LucieBasic information
Original name
"The Resurrection of the Glory of the Banke": Globalizing the Globe
Name in Czech
Zmrtvýchvstání a globalizace divadla Globe
Authors
PODROUŽKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pardubice, Cultural Studies at the Turn of the Millennium, p. 69-76, 8 pp. 2005
Publisher
Univerzita Pardubice, Fakulta humanitnich studii
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/05:00031295
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-7194-816-0
Keywords in English
the Globe theatre; Elizabethan theatre
Změněno: 5/4/2011 14:45, Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
V originále
When in 1989 the foundations of the Globe were uncovered, a process began towards preserving it as a heritage site of both national and worldwide significance. Since then Shakespeares home stage has been restored to its original shape and a number of replicas have sprung up all over the world, creating a new wave of a popular interest in the Bard. This talk will explore the process of rebuilding the Globe as well as its present role. It will debate the extent to which the Globe revival functions as a cultural monument and a tourist attraction and how successful it is in its ambition to serve as a contemporary theatre venue which wants to build bridges between the past and present and among cultures.
In Czech
Odhalení základů divadla The Globe vyvolalo novou vlnu zájmu o dědictví Williama Shakespeara a hnutí za záchranu divadla jako kulturní památky národního a celosvětového významu. Od té doby byla shakespearovská domovská scéna zrekonstruována a její napodobeniny se objevily po celém světě. Příspěvěk mapuje proces rekonstrukce divadla a jeho současnou roli. Současně si klade otázku, do jaké míry je obnovené divadlo pouze turistickou atrakcí a památníkem minulosti, či zda a jak naplňuje představu současné mezinárodní divadelní scény, jejíž cílem je stavět mosty mezi minulostí a přítomností a být průsečíkem kultur.