D 2005

"The Resurrection of the Glory of the Banke": Globalizing the Globe

PODROUŽKOVÁ, Lucie

Basic information

Original name

"The Resurrection of the Glory of the Banke": Globalizing the Globe

Name in Czech

Zmrtvýchvstání a globalizace divadla Globe

Authors

PODROUŽKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pardubice, Cultural Studies at the Turn of the Millennium, p. 69-76, 8 pp. 2005

Publisher

Univerzita Pardubice, Fakulta humanitnich studii

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/05:00031295

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7194-816-0

Keywords in English

the Globe theatre; Elizabethan theatre
Změněno: 5/4/2011 14:45, Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.

Abstract

V originále

When in 1989 the foundations of the Globe were uncovered, a process began towards preserving it as a heritage site of both national and worldwide significance. Since then Shakespeares home stage has been restored to its original shape and a number of replicas have sprung up all over the world, creating a new wave of a popular interest in the Bard. This talk will explore the process of rebuilding the Globe as well as its present role. It will debate the extent to which the Globe revival functions as a cultural monument and a tourist attraction and how successful it is in its ambition to serve as a contemporary theatre venue which wants to build bridges between the past and present and among cultures.

In Czech

Odhalení základů divadla The Globe vyvolalo novou vlnu zájmu o dědictví Williama Shakespeara a hnutí za záchranu divadla jako kulturní památky národního a celosvětového významu. Od té doby byla shakespearovská domovská scéna zrekonstruována a její napodobeniny se objevily po celém světě. Příspěvěk mapuje proces rekonstrukce divadla a jeho současnou roli. Současně si klade otázku, do jaké míry je obnovené divadlo pouze turistickou atrakcí a památníkem minulosti, či zda a jak naplňuje představu současné mezinárodní divadelní scény, jejíž cílem je stavět mosty mezi minulostí a přítomností a být průsečíkem kultur.