D 2003

Comment clauses in English face-to-face conversation

POVOLNÁ, Renata

Basic information

Original name

Comment clauses in English face-to-face conversation

Name in Czech

Věty-komentáře v anglické bezprostřední konverzaci

Authors

POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Theory and Practice in English Studies, Volume 1, Proceedings from the Seventh Conference of British, American and Canadian Studies (Linguistics and Methodology), edited by Jan Chovanec, p. 71-82, 12 pp. 2003

Publisher

Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/03:00031298

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-210-3283-9

Keywords in English

comment clauses (CCs); speaker-oriented CCs; listener-oriented CCs; syntactic type; discourse function; appealer; inform marker; empathizer; opine marker; marker of certainty; marker of emotional attitude; turn position; tone unit;

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/6/2007 07:51, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper concentrates on comment clauses (CCs) as used in English face-to-face conversation. The author shows that there are many forms such as you know, you see and I mean that are frequently used in everyday conversation between people. Although they do not contribute much to the informational content of a particular conversation, their presence is important because they perform several different discourse functions and help the smooth flow of communication.

In Czech

Článek se zaměřuje na věty-komentáře v anglické bezprostřední konverzaci. Autorka ukazuje, že existuje mnoho verbálních forem jako např. you know, you see a I mean, které se bežně používají v každodenní konverzaci mezi lidmi. Přestože moc nepřispívají k propozičnímu obsahu dané konverzace, jejich přítomnost je důležitá, protože plní několik různých diskurzních funkcí a napomáhají hladkému toku komunikace.